NIEUW-ZEELAND

Hallo Iedereen,

Hoe gaat het? Ik heb inmiddels Australie alweer voor een week verlaten en zit nu in het noorden van het noorder eiland van N-Z. Echt de meest geweldige omgeving die ik ooit gezien heb (Tahnee,je hebt meer dan gelijk). In Nederland inmiddels alweer koud aan het worden of is het al koud? Australie was warmer dan hier, hier moet ik toch nog wel altijd een vest aan en me regenjas aandoen. Hier iig weer een nieuw verhaaltje, dus veel lees plezier!

Gr. Jip

ps.Ik kan mijn Australische nummer niet meer gebruiken hier, dus dit is me nummer in N-Z: +64210393196

di 01 nov
Om kwart voor 6 's ochtends ging bij mij de wekker. Tijd voor een korte wasbuurt en ontbijt. Met om half 7 het uitchecken van me kamer. Op naar het Central Station, waar ik om kwart voor 7 de trein naar het vliegveld kon pakken. Gelukkig vloog Quantas weer en ging alles redelijk snel, ondanks de drukte die er al was bij het inchecken (dikke rij dus). Na een formulier voor het verlaten van Australië ingevuld te hebben en door de douane heen gegaan te zijn, zat ik om half 10 in het vliegtuig en stond mij een vlucht van 2.45u te wachten naar Auckland (Nieuw-Zeeland). Ik verlaat nu dus het land van de ‘no worries mate' en ben benieuwd wat ervoor terug komt.
Half 3 's middags: Jaja me eerste vlucht die ik in me eentje heb gemaakt. Deze ging uiteraard niet helemaal vlekkeloos. In gedachten verzonken liep ik met de menigte mee door de douane, niet meer nadenkend over het feit dat deze vlucht een stop-over was naar Santiago. Na de douane kwam ik er dus achter dat ik mijn bagage niet meer kon ophalen hahahaha. Eerst weer terug, toen me bagage opgehaald en toen weer door de douane. Waar ik er al snel achter kwam dat de mensen nog aardiger zijn, but the ‘no worries mate' still go's on.
Inmiddels was het rond 4u en ben ik met de Airportbus naar me hostel gegaan. Snel me spullen gedropt en boodschappen gedaan in een Aziatische supermarkt, want de normale was een half uur lopen (had ik uiteraard geen zin meer in). Terug komend op de kamer (waar ik met 6 mensen slaap: 2 oudere en 3 jongere) in gesprek geraakt met een super aardige Deen. Hij had net de trip naar the Bays of Island gemaakt, die ik met mijn bustour ga doen. Vertelde me over de dingen die hij gezien had (dolfijnen o.a. en zandsurfen jaja) en de dingen die je allemaal kon doen. Ik ken mezelf een beetje, dus vond het prettig om te horen wat me te wachten stond. Daarnaast vertelde hij ook dat ik wel snel moest zijn met een busticket boeken, want hij moest ook alweer tot zondag wachten.
Nu ga ik zo naar een ander hostel waar Isha zit. Eén van de meisjes met wie we heen vlogen vanuit Nederland. Echt super leuk om in ieder geval weer even een bekende te zien.
Het weer toen ik aankwam was trouwens kut, alleen maar regen en rond de 19 graden. De Deense jongen vertelde me gelukkig dat dit pas de eerste dag met regen was sinds hij hier was (een week) en dat het richting het noorden alleen maar mooier wordt. Maar uiteraard: no worries mate!
Het hostel van Isha was id redelijk luxe en vergelijkbaar met Sydney, alleen veeeeel drukker. Dus was blij met de mijne. We zijn samen wat gaan drinken in een Irish Pub, waar we gevraagd werden om een quiz mee te doen. Van de 40 vragen wisten we er 7 haha. Maar in ieder geval een erg gezellige avond gehad.

woe 2 nov
Wakker wordend in een stinkende kamer. Mijn kamer ruikt redelijk hard naar zwetende dronken Duitsers, iets minder dus. Maar voor de rest wel aardig geslapen. Vandaag wilde ik 2 dingen doen: me buspas regelen en een looptour door Auckland.
In Oz had je een Work&Travel kantoor die alles voor je konden regelen. Ik dacht dat dit dus ook voor N-Z gold. Helaas! Eenmaal aangekomen daar konden en wilde ze me niet verder helpen, behalve als ik lid werd (200euro). Maar gelukkig wezen ze me wel door naar het kantoor van Stray waar ik me busreis bij geboekt heb. Super aardige vrouw daar, was zelf ook chauffeur geweest van de bus en ze heeft me super geholpen met boeken. In principe kan je het noorder eiland in 9 dagen door. Maar ik wil wat langer op sommige plekken blijven en niet teveel plannen. Dus ben ik voorlopig tot 19 nov (me verjaardag) onder de pannen en heb ik 2/3 gezien. Daarnaast ook meteen een excursie voor morgen geboekt: zwemmen bij de watervallen.
Na het boeken van me busroute ben ik snel wat gaan eten in het hostel en op pad gegaan door Auckland. In me Lonely Planet stond een looproute waarbij je alle hoogtepunten van het centrum zou passeren. Nou weinig hoogtepunten. De wisselvalligheid van het weer: dan weer zon en dan weer regen, was spectaculaider. Alleen de gallery van Auckland was wel interessant, met een paar kunstwerken van de Maori en had park wat erbij lag. Maar voor de rest is Auckland qua parken en gebouwen kei saai. Uiteindelijk nog een stuk langs de haven gelopen opzoek naar een uitzichtpunt en aanlegplaats voor alle zeilboten. Dit was op zich de moeite waard, maar wel een takke eind lopen. Na dit ben ik naar een supermarkt opzoek gegaan die half uur heen en half uur terug lopen was vanaf het hostel. Dus de marathon was er niks bij vandaag.
In me hostel lekker spaghetti gekookt en super lang met me Deense kamergenoot zitten praten, die morgen toevallig ook mee gaat. Grappig dat er best veel overeenkomsten zijn: zij hebben ook een Geert Wilders, hebben vrijwel dezelfde problemen in hun land en de vorm van onderwijs is redelijk hetzelfde (behalve dat de regering daar alles betaald). Rond een uurtje of 8 kwam Isha nog even langs en hebben we gezellig nog zitten praten over de tour die zij vandaag gedaan heeft en ook toevallig de gene die ik morgen ga doen. Na is het inmiddels half 11 en ga ik me opmaken voor weer een nachtje heerlijk in de zweetlucht liggen.

do 3 nov
Deze dag in 1 woord: Geweldig!
Rond half 10 werden we opgehaald met de bus van Stray om ons op te maken voor een dagtour naar Piha. Na alle mensen van het hostel opgehaald te hebben, werden we rondgeleid in een klein busje, met Chuckie als tourgids (prototype drukke vrolijke gids van mijn leeftijd). Eerst kwamen we in een klein dorpje aan voor een korte plasstop en koffiepauze. Hier heb ik ook mee eerste woordje Maori geleerd, namelijk Kaiori (betekend: hallo). Dit werd meteen uitgebreid met een paar N-Z woorden, zoals: did you bring your stock with you (is heb je je zwemspullen bij je) en sweet-ases (zo spreek je het tenminste uit), betekend niet mooie kont, maar hoe gaat het met je?
Na onze eerst stop gingen we naar een uitzichtpunt op een berg met een Maori center. Hier had je echt het meest geweldige uitzicht over Auckland. Water en bomen onder je met daarachter de zee. In het centrum zelf kon je dieren bekijken die in deze omgeving leefde en het soort bomen wat er groeide. Met daarnaast wat dingen die de Maori gemaakt hadden.
De tweede stop was het zwemmen bij een waterval in Piha. Na ons omgekleed te hebben stond ons een geweldige wandeltocht van 20min te wachten door de bush bush. Wat een geweldige omgeving zeg. Door het woudlopend met naast je een kabbelend riviertje. Met op het eind een waterval en een meertje waar we gingen zwemmen. Water was fucking koud maar super gaaf om daar te mogen blijven.
Eenmaal uitgezwommen en terug gelopen zijn we met de bus naar Piha beach gegaan. Een van de mooiste, maar ook gevaarlijkste, surfstranden van het Noorder Eiland, vanwege de rotsen. Eerst met zijn allen heerlijk een hamburger gegeten en toen naar het strand. Dit had echt een GEWELDIG uitzicht. Het lag tussen die gigantische rotsen en had soort van glinsterend zand voor zich (droom plaatje dus, dit dachten ook de chinese bruid en bruidegom die daar liepen). Na een potje rugby gespeeld te hebben met Chuckie en de rest zijn we halvere een van de rotsen geklommen (the Lion rock, de andere hete de Camel Rock). Halverwege de rust had je echt een geweldig uitzicht over de zee, het strand en Piha zelf (zelf Jack Johnsen heeft daar een huis en iemand van de band System of a down). Echt zo'n geluksmomentje wanneer je daar zat en de omgeving in je op kon nemen.
Na gewacht te hebben op een nieuwe bus, de ander kwam rook uit en een spel gespeeld te hebben waarbij je gratis drankjes voor de bar van vanavond kon winnen, gingen we met zijn allen terug naar Auckland (de groep bestond trouwens ui: Engelsen, Finnen, Duitsers, Denen en Nederlanders).
Terugkomend in het hostel heb ik samen met de Deense jongen gekookt (weer spaghetti helaas, want het vlees moest op) en weer best lang gezellig zitten praten over vandaag en vanalles.
Inmiddels is het nu bijna 10u. Heb net me packpack ingepakt, want morgen staat me de3 daagse trip naar het noorden te wachten: the Bay of Islands. Kijk er echt naar uit, want volgens de Deense jongen moet het een onvergetelijke tocht en omgeving zijn (met o.a. dolfijnen zien).

vrij 4 nov
Om half 7 ging me wekker vandaag, want ik moest om 07.50u klaarstaan voor het hostel voor mijn eerste echte trip naar het noorden. Samen met 4 mensen vanuit mijn hostel en een bus met totaal 20 mensen vertrokken we richting onze stop in Paihia. In de bus kwam ik naast een Braziliaanse vrouw te zitten en hebben echt over van alles gehad. Je merkte trouwens ook meteen het veranderen van het landschap. Alleen maar groene en heuvels en mooie uitzichten.
Onze eerste stap was er eentje van maar 5min, bij de volgens mij nu grootste boom van N-Z (de grootste is laatst afgebrand). Een speciaal soort boom dat er 100 jaar over doet om zo groot te worden en deze had in ieder geval een diameter van 16m (Aardig fors dus).
De stop erna was bij het Marine Reserve. Waar onze buschauffeur Bear (aardige en grappige kerel trouwens) ons naar de boot leidde. Marine reserve is een grote baai waar de oceaan binnenkomt en allemaal beschermde vissen zitten. Echt een plaatje om te zien. Op de boot werden we rondgeleid over het meer en langs de rotsen. In de boot waren glazen platen, waardoor je onder water kon kijken op zoek naar vissen. We hebben niet heel veel gezien, maar in ieder geval een paar vissen en een rog, super mooi.
Na onze boottrip gingen we verder richting Paihia, waar we als eerste stopte bij een soort vogelziekenhuis. Hier woont een soort vogelfluisteraar die vogels beter maakt en hier hebben we een echte Kiwi (de N-Z vogel) kunnen aaien en zien. Super dankbaar werk om te zien.
Rond 3u kwamen we bij ons hostel aan, dat ongeveer aan het strand ligt. Paihia is een klein een gezellig dorpje met veel vissers en boottochten door de Bay of Islands (hier ga ik zondag doorheen varen en hopelijk een paar dolfijnen zien). Ik zit met 4 andere personen op de kamer, een Engelsman (die bij psv gevoetbald heeft, een vrouw uit Israel, een meisje uit USA en een meisje uit Duitsland). Naast ons zit ook nog een Canadeeskoppel. Het hostel is te vergelijken met een klein vakantiedorp, erg gezellig. Kamers met een kleine galerij ervoor, zowel boven als beneden. We zijn met zijn allen bootschappen gaan doen en de groep is echt super leuk. Iedereen is bijna 23 jaar of ouder en je merkt gewoon de gezamenlijke interesses. Zo meteen gaan we met zijn allen bbq'en en erna denk ik vroeg naar bed, want morgen moeten we om 7u paraat staan. Ik ben trouwens nu ook wel toe aan een lekkere stevige maaltijd en wat te drinken uiteraard.

za 5 nov
Wat is New-Zealand toch een geweldig land. ALLES is gewoon groen. Overal zijn stukken bos en grasvlaktes en dan loopt er weer een kabbelend beekje door het landschap heen (sorry genoeg om jaloers op te worden, wanneer je dit leest). On today's tour I went to Cape Reinga.
Deze keer gingen we niet met een Straybus, maar met een soort vrachtwagen, omgebouwd tot bus. De eerste stop was een koffiestop bij een kleine haven met een fantastisch uitzicht. Daar ontmoette ik gelijk een paar vrouwen uit de USA, die voor 2 weken in N-Z zijn en die waarschijnlijk morgen dezelfde bustour gaan doen als ik ga doen.
Na de koffiestop zijn we naar 90 mile beach gereden. Zoals de naam al zegt, een strand van 90 mile lang. Met aan de ene kant alleen maar duinen, waar wilde paarden moeten leven (helaas geen gezien) en aan de andere kant de zee. Grappig genoeg zijn we voor 7km met de vrachtwagen over het strand gereden. Een aparte ervaring. Na de 7km zijn we gestopt bij een paar duinen, waar we zijn gaan zandsurfen. Echt SUPER vet. Op een duin klimmen en dan liggend op een skimboard naar beneden glijden, in een stroom met water en hopen dat je zo min mogelijk nat wordt en zo ver mogelijk komt. Uiteindelijk moest iedereen die het gedaan had zich omkleden. Helaas was ik de enige die fanatiek genoeg was om 4x naar beneden te gaan, dus zijn we niet heel lang gebleven.
Na me gelukkig ergens anders omgekleed te hebben waren we aangekomen in Cape Reinga. Dat is een spirituele plek voor de Maori's, waar de Pacific Ocean en de Tasmanic Ocean elkaar raken. Een super mooie omgeving, met heuvels, stranden en super mooie uitkijk punten. Met in de punt een witte vuurtoren en gedurende de weg een aantal verhalen over de plek zelf. Bijvoorbeeld dat de Nederlander Abel Tasman N-Z heeft ontdekt.
Eenmaal lunch gehad te hebben in de bus hebben we onze weg vervolgd naar het Gumdiggers Park. Dit is een plek waar bomen, die soms wel 100.000 jaar lang onder de grond gelegen hebben, opgegraven worden voor hun gum (sap van de boom). De gum kun je vergelijken met een soort honing. In het park kon je zien hoe ze vroeger deze bossen opspoorde en uit gingen graven.
Inmiddels was het al ongeveer half 3 in de middag en kwamen we aan op onze een na laatste stop, de Ancient Kauri Kingdom. Dit is een werkplaats waar uit super grote Kauri bomen (en met groot, bedoel ik groot en dik) kunstwerken worden gesneden. Kunstwerken in de vorm van tafels, beelden, sieraden etc.
Onze laatste stop was in Mangorui. Daar kon je namelijk in de haven fish and chips eten. Aangezien ik niet van vis houdt heb ik van het super mooie uitzicht in de haven genoten.
Terug in Paihia heb ik samen met het Duitse meisje en het Canadese koppel pasta gekookt en erna met de groep gezellig zitten kaarten. Inmiddels is het hier nu half 11 en heb ik me spullen klaargelegd voor morgen. Morgen ga ik namelijk met een boot alle eilanden van de Bay of Islands bekijken en hopelijk, echt hopelijk, een paar dolfijnen zien.

zo 6 nov
Ik schrijf dit verhaal nu om 2u ‘s middags. Eigenlijk omdat ik vanochtend al mijn trip gemaakt heb en zeker weet dat er de rest van de dag niet heel veel gaat gebeuren.
Vanochtend zat ik op een bootcruise die mij door de Bay of Islands rond zou leiden. Zoals de naam al zegt, een baai met heel veel eilanden. Deze cruise had de naam': Discover the Bay of Islands (incl. dolfin viewing. Er stond me dus zeker wat te wachten.
Eerst zijn we met de boot naar een paar eilanden gevaren waar een paar privéstranden lagen en ruige natuur. Alle eilanden zijn beschermd tegenwoordig en het is gewoon een plaatje om alles te zien. Op de boot stond ik naast een paar Belgen, dus ik kon in ieder geval weer eventjes Nederlands praten (Maar allé wel met een accentske he). Al vrij snel na deze eilanden zagen we in de verte een paar boten stilliggen. Dit betekende natuurlijk dolfijnen. En ja hoor, rondom alle boten (dus ook de mijne) zwommen dolfijnen. Wat een geweldige beesten zeg. Ze zwemmen zelfs onder de boot met je mee. Bij de 2de stopplaats zwommen nog meer dolfijnen en zelfs met kleine dolfijnen naast hun. Een geweldige ervaring om gezien te hebben.
Na het zien van de dolfijnen zijn we naar het punt van de ‘Hole in the Rock' gevaren. Een hele grote berg/rots die uit het water komt met een gat erin. We zijn er onderdoor gevaren en aan de andere kant kan van de rots zat er in de want een gezicht van een vrouw. Deze kon je herkennen als je op een bepaald punt voor de rots bleef liggen. Deze vrouw zou over de rots waken. Grappig om te zien, want je zag echt heel duidelijk een gezicht.
Op de terug weg zijn we gestopt op een klein eiland waar je naar de top van de berg kon klimmen voor echt een geweldig uitzicht over een stuk van de baai. Overal ruige natuur, witte stranden, maar vooral mooie helder blauwe zee bestaande uit verschillende kleuren.
Kortom een geweldige dag die ik niet had willen missen. Alle eilanden zijn gewoon plaatjes en de dolfijnen waren natuurlijk helemaal bijzonder.
De rest van de groep vertrekt rond 4u terug naar Auckland, maar ik blijf een dagje langer hier. Ik kan namelijk even geen grote stad meer zien en hier kan ik morgen lekker skype met pap&mam en aan het strand liggen. Gelukkig stapt een groot gedeelte van de groep dinsdag, samen met mij, op de volgende trip richting het surfstadje Raglan.
En inderdaad, na de groep om 4u uitgezwaaid te hebben (nadat er wat problemen waren met mensen die niet op de buslijst stonden, maar wel mee moesten) is er niet veel meer gebeurd. Ik heb voor mezelf aardappels en broccoli gemaakt, maar de aardappels waren niet te vreten. Gelukkig waren het Canadese koppel en de Braziliaanse vrouw inmiddels ook terug gekomen en hebben we met zijn allen zitten kaarten (presidenten en asehole, voor de gene die het kennen).
Hier is het nu half 10. Ik deel een 6 persoonskamer alleen nog met een Zwitser. Heb net met backpack ingepakt, want morgen om 10u moet ik alweer uitchecken.

Reacties

Reacties

Marloes

Lieve broer!!
Ik zit netjes achter de computer te wachten totdat ik EINDELIJK met je mag skypen :)!
Ik pik een traan weg en lach als ik je verhalen lees! Wat een onwijs mooie tijd maak jij door!
Geniet er nog maar lekker van, en vooral van je Hollandse eten :P Nooit gedacht dat jij je Brocolli ooit nog mocht eten in NZ! Haha
Have fun! Kus

Carla & Ad

Hallo Jip:
Pracht verhaal - pracht ervaringen! Gelukkig heeft het Canadese koppel (dat we naar je toe gestuurd hadden om op je te letten) je gevonden! Werd wel tijd ook want je bent door de "ruige natuur" wel een beetje aan 't dromen geraakt....een vrouwen gezicht in de rotsen zien....maken ons zorgen...maar..ga zo door, geniet en laat ons allen meegenieten! Goeie reis verder!

Müller

Gozer, echt top te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal meemaakt. Klinkt echt fantastisch, op de stinkende Duitsers na dan;) mja blijven Duitsers he!:P Geniet er nog heel erg van, maar dat komt vast goed,

groet Müller

Irén

Hoi Jip!
Ik heb wat vertraging opgelopen om je verhalen te lezen maar nu ben ik bij. Geweldid om al de mooie dingen zien en ervaren.Blij schrijven zo kunnen we ook meegenieten.Gr.:je lievliengs tante

Oma

Hallo Jip
Net je gewelifige reisverhalen gelezen en kan me indenken dat je ogen tekort komt om dit allemaal in je op te nemen.
Gelukkig kunnen de foto.s je de mooie momenten helpen herinneren.
Heel veel liefs van Oma

Bor Dlawez

Ik heb net jouw uitnodiging voor dit reisverslag uit mijn spambox gevist. Kijk vanaf nu, als gewoon werkende mee, en je snapt met enige jaloersheid.
Overigens...honger in Sydney (of de rest van Australie)...zul je zeker niet gehad hebben.

Gr
Bor

Tineke

Ha Jip,
Wat heerlijk om je verhalen te lezen en mee te beleven. Ben een klein beetje jaloers, nu ik zelf weer aan het werk ben met een lekkere jetlag!
Heel veel plezier en geluksmomentjes gewenst!

Niek

Hoi Jip, je verhalen zijn weer erg leuk om te lezen. Wat een ervaringen. X en tot skypes.

Léonie

Hey Jip, heb even de tijd genomen om al je avonturen te lezen. Maar zo te zien hoef jij je niet te vervelen, echt super! Wat een geruststelling om te lezen dat een groente liefhebber zoals jij zelfs op reis broccoli en boontjes eet ;-) Misschien nu ook een keertje de vis proberen :P? Geniet!! XX

Caroline

Neef! Klinkt super gaaf joh, ben blij dat alles goed gaat. Wacht met spanning op je nieuwe verhalen :) XX

Tahnee

Lieve neef,
Tuurlijk heb ik gelijk over Nieuw- Zeeland ;) He-le-maal te gek toch! Daar zou ik nou wel een paar jaartjes kunnen wonen. Super van die dolfijnen. OP het Zuidereiland heb je ook een plaats, heet Kaikoura of zoiets iig ;) en daar kan je met ze zwemmen en ook met zeehonden! In het wild! Wel duur geloof ik... HIer is het Sint Maarten (kennen jullie in elp natuurlijk niet, met de lampionnen) en morgen komt Sinterklaas aan en doe ik al surprises, moet niet gekker worden....
Have fun en kijk uit naar je volgende verslag!
Londen met Tess was supter trouwens, bios geweest en musical Ghost en gewoon gezellig bijgekletst :)
Kus

roland baauw

He jip,

Ik heb alles gelezen en geniet mee van je reis. Als ik het zo lees dan kom je nooit meer naar holland. Maar dat is niet de bedoeling hoor.

Zijn er niet echte inheemse gerechten die lekker zijn om te eten? Is er ook nog een beetje vrouwelijk schoon in Nieuw Zeeland. Mooie natuur zonder mooie vrouwen gaat niet samen.

Met ajax gaat het niet goed dus die ellende hoef je tenminste niet mee te maken. Vitesse staat nog steeds boven ajax en dat zegt genoeg.

Ik laat af en toe wel wat van me horen.

groeten roland

Corinne

Ha Jippie! Ik heb je verhalen eindelijk eens rustig door kunnen lezen...wat gaaf allemaal zeg! Ik ben benieuwd naar de verhalen van het surfstadje Raglan...Heeeel veel plezier! XX Corrie!

Fleur

Hoi jippie ik ben evjt jalours op je;) wat en verhalen zeg. Echt super om te lezen en leuk dat je zo veel schrijft. Vooral de dolfijnen zijn super gaaf:) ben echt blij voor je dat je reis zo te gek is. We missen je hier wel:) ik wens je nog een geweldige aantal maanden daar. Heel veel liefs fleur

edith

Hoi Jip, Wat een super reis en wij maar in de dichte mist zitten. Maar het is je gegund hoor, geniet er maar van.
groetjes edith

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active