THAILAND: Bangkok knetter gek!

Hey Allemaal,

Hoe is het met iedereen? Al bijgekomen van mijn vorige verhaaltje:P
Inmiddels het knotsgekke Bangkok verlaten voor het rustige en oude Ayutthaya (oude hoofdstad).
Ik ga niet teveel zeggen, maar lees het zelf maar!

Groetjes,
Jip

ps.Ik heb voor de komende maand geen mobieletelefoon meer...Ik heb overal internet dus probeer zo vaak mogelijk dit te checken en als jullie willen skype of iets willen laten weten: gewoon mailen:P

Thailand

ma 2 april
Welkom in de wereld van de rijst, de tempels en het boedisme.
Om half 4 vanochtend ging de wekker en om half 5 stond ik buiten. Samen met Erik een gozer uit Zweden die nog dronken was van de avond zelf haha.
Opgehaald door de shuttle bus naar het vliegveld, waar ik inmiddels zit te wachten op mijn vlucht van 06:20 naar Sydney. Ik heb gevraagd of ik naar Sydney een stoel aan het raam mag hebben en naar Bangkok eentje aan het pad. Ik hoop namelijk heel hard dat we vanaf Cairns eerst een stuk over het water vliegen en dan kan je blijkbaar super mooi het ‘The Great Barrier Reef' van bovenaf zien liggen (jaja hier heb ik over na gedacht).
Hoppa en 3 stoelen voor mezelf. Zodra het signaal voor de riemen uit was, gingen de beentjes omhoog en heb ik heerlijk de film ‘the Descendants' die op stond zitten kijken. Helaas niks van het reef kunnen zijn, want daarvoor waren we nog net te dicht bij het land, maar de zonsopgang maakte een hoop goed.
Inmiddels is het half 11 en heb ik gedag gezegd tegen Erik, hij vliegt terug naar Zweden en ik zit nu bij de gate te wachten op mijn vlucht naar Bangkok van half 1. Cairns - Sydney was 3u, maar Sydney - Bangkok wordt 9u en 20min.
Vlak voordat ik mijn vliegtuig in wou gaan zag ik ineens Nienke lopen, het Nederlandse meisje waarmee ik onder andere naar Sydney ben gevlogen. En warempel zaten we nog naast elkaar in het vliegtuig ook (hoezo toeval). Zij moest nog 7 in Bangkok wachten om vervolgens terug te vliegen naar Nederland.
Tijdens de vlucht elkaars reisverhalen uitgewisseld en 3 films zitten kijken: Sherlock Holmes 2, Inglourios Bastards en A few best men. De rest van de vlucht liep vooral relaxt met af en toe een lekkere maaltijd en wat te drinken.
Rond half 7 (tijd in Bangkok), waren we geland. Gedag gezegd tegen Nienke en hier door de douane heen gegaan en tering lang op mijn spullen staan wachten.
En toen op het vliegveld Myriam ontmoet. Zij heeft 10u zitten wachten en op mij en nu vertrekken we samen naar ons hostel in het centrum van Bangkok: the YHA. Dit wordt weer een maand samen reizen met iemand, na 3 maanden dit alleen gedaan te hebben.
Op het vliegveld kwamen we er al achter dat vrij weinig mensen hier Engels spreken. En na een paar keer de weg gevraagd te hebben, kwamen we via de trein en metro, rond 9u aan bij ons hostel. Eerst nog 20min met de backpack op de rug lopen zoeken, in 29 graden en een stad vol met ‘smok'.
Onze tassen gedumpt in onze 4 persoonskamer en vervolgens nog even de stad in gegaan. Zeg maar gerust een knettergekke stad. Onderweg wordt je 100x aangesproken om dingen te kopen of een pingpongshow te zien (je weet wel met van die pingpongballen die je niet zelf hoeft te slaan, maar dat doet iemand voor je haha). We zijn over een ‘night market' gelopen, ik heb nog een broodje gehaald en uiteindelijk hebben we wat in een gezellig straatje met cafés wat gedronken.
Helemaal gesloopt lagen we om half 1 in ons bed.

di 3 april
Vandaag kennis gemaakt met de toch wel dure, knetter drukke, vieze en soms ook irritante kant van Bangkok.
Om half 9 de wekker gezet (ietsje kunnen uitslapen) en beneden gekomen kregen we ineens een gratis ontbijt. Dit was chemische sinaasappelsap, een klein droog broodje en 3 koekjes (jaja vult enorm).
En toen maar op pad in Bangkok. Vandaag kwamen we er toch wel achter dat wij helemaal niet in het centrum zitten, maar hier toch wel erg ver vandaan.
Ons/Mijn eerste doel was de was wegbrengen naar een wasserette, waar ze per kilo een bedrag rekende (uiteindelijk nog hetzelfde als in Australië ook). En toen zijn we gaan lopen naar onze eerste bezienswaardigheid van vandaag, namelijk: de Wat Trimitr (een Boeddha in een tempel). Maar niet voordat we eerst ons hebben om laten lullen naar een Thaise reisbureau te gaan om onze reis verder te boeken. Volgens een mannetje was deze het goedkoopst. Maar we hebben er beide nog helemaal niet over nagedacht, dus we zijn uiteindelijk niet naar binnen gegaan. Vervolgens na erg lang gelopen te hebben en de ontzettend slecht aangegeven wegen, zijn we toch maar het laatste stuk met de metro gegaan.
Hier uiteindelijk het laatste stuk naar de tempel gelopen. Erg mooie tempel, met ontzettend veel bladgoud en bovenin stond/zat een heel groot Boedha beeld.
Ons volgende doel was het ‘Grand Palace'. Maar na eerst verkeerd gelopen te zijn en weer bij een andere tempel uitgekomen hebben we toch maar de weg gevraagd en toen begon het gezeik. Onderweg als je met je kaart staat komen er altijd verkoopventjes op je af die je de grootste leugens vertellen over dingen die zogenaamd dicht zijn en die je altijd de tuktuk (taxi) in proberen te lullen. In het begin is het leuk om met iemand te praten die je wilt helpen, maar na een tijdje begonnen we het toch AARDIG irritant te vinden.
Uiteindelijk zijn we zelf na een HELE lang looptocht, maar wel door kleine vieze maar indrukwekkende steegjes van Bangkok, uitgekomen bij het paleis. Hier moest we eerst geld pinnen en toen weer terug te rij in om een lange broek te lenen (geld als borg) om vervolgens naar binnen mogen te lopen (geen blote delen). Hier merk je toch wel echt veel dingen over het geloof: geen blote lichaamsdelen en mensen die bij elke Boeddha bidden of zichzelf zegenen met een lotusbloem in water. Een kaartje gekocht om binnen te komen te komen en daar ruim 1,5u onze ogen uitgekeken. Wat een rijkdom aan goud, tierlantijntjes, diamanten en Boeddha beelden. Soms kan zoveel kitsch toch juist heel erg mooi zijn.
Na een paar tempels in gegaan te zijn, waar de Koninklijke hoogheden ooit gezeten hebben en waar de monniken bidden, nog een museum met oude munten bezocht. En rond 4u stonden we weer buiten.
Al ons water was op en we hadden ontzettende dorst (je zweet je de pleuris de hele dag), dus eerst hebben we maar eens een flesje frisdrank gehaald om erna bij het infopunt te vragen welke richting ‘Khao San Road' ligt. Dit is de backpackers straat van Bangkok en achteraf was het veel beter geweest om hier te gaan zitten (veel en veel centraler). Hier rondgelopen en af en toe een klein reisbureautje ingedoken. En rond kwart over 5 de tuktuk weer terug genomen naar het metrostation. De chauffeur zelfs chagrijnig gekregen omdat wij beter afdongen dan hij ervoor betaald wou hebben, maar ons toch meenam (80Bath=2 euro). Hier in de gekte en de spit van Bangkok gereden. Alles kruist elkaar en schiet als gekken langs elkaar en dat er nooit wat gebeurd is een raadsel.
Uiteindelijk waren we om kwart voor 7 bij de wasserette in plaats van 6u, maar mijn was is gewassen en zelfs opgevouwen.
Terug in het hostel onze spullen gedumpt en toen op weg gegaan naar de ‘night market'. Maar na nog niet eens over de helft had ik het wel een beetje gehad en naast ons was een soort van openlucht restaurant langs de weg en het park. Hier heerlijk Thaise zitten eten (voor mij omelet en gegrilde varkens schouder, voor beide hete sauzen en papaja salade en krab voor Myriam). Dit voor maar 3 euro (terwijl Bangkok nog duur is) en nog een fruitshake na.
Rond half 10 terug naar het hostel gegaan en hier van alles uitgezocht voor onze trip. We willen voor het Thaise Nieuwjaar weer terug zijn in Bangkok, tussendoor willen we naar Ayutthaya, Bridge over the River Kwai, Chang Mai, Chang Rai en we moeten een visum aanvragen voor Cambodja. Dus morgenvroeg gaan we eerst alle bussen boeken en dan de hostels voor de komende 2 weken.
Conclusie van vandaag: Bangkok is netjes gezegd een indrukwekkende en chaotische stad. Druk, en druk en druk, vies en ook weer speciaal en vol met geloof. Maar ik zou er nog niet dood gevonden willen worden.

woe 4 april
Vandaag veel en veel en veel en veel en veel en veel te veel gelopen in het o zo gekke Bangkok.
Om half 8 hadden we de wekker gezet om vervolgens rond half 9 eerst beneden te vragen of de man achter de receptie misschien de bussen voor ons kon boeken. Maar gelukkig gaf hij ons de tip, dat als we morgen naar Ayutthaya gaan we gewoon naar het busstation moeten gaan en daar een ticket moeten kopen. Als de afstanden zo klein zijn kan je gewoon op de dag zelfs alles regelen. Vervolgens gevraagd hoever het naar de ‘floated market' zou moeten zijn, maar die blijkt helemaal niet in Bangkok te zitten, maar zeker 2u er vandaan. Vervolgens nog een nacht bijgeboekt in dezelfde kamer, die nu nog ineens goedkoper was ook.
Uiteindelijk toen eerst maar rustig ons ontbijtje opgegeten en toen weer richting centrum gegaan. Eerst de metro weer naar ‘Lua Lamphong' en vervolgens langs het water en weer door kleine straatje met alleen maar winkels aan huis of eettentjes op straat doorgelopen naar de ‘Golden Mount'. Dit was een Boedistische tempel, met je raad het al een gouden dak, bovenop een berg. Je liep als het waren in een spiraal rondom steeds verder naar boven en dit gaf ook een geweldig uitzicht over Bangkok. Overal zie je tempels en vervallen huizen en in de verte de wolkenkrabbels half verscholen in de smok.
Volgende bestemming was ‘Loha Phasat'. Een geweldig mooi tempelcomplex met in het midden een tempel met allemaal zwarte torentjes. Alleen voordat we naar binnen konden begon het gezeik alweer. We werden tegenhouden door een zogenaamde agent die zei dat alles dicht was en we om 3u maar weer terug moesten komen, maar wel eerst gebruik moesten maken van een tuktuk om iets anders te zien. Gelukkig zagen we andere mensen gewoon doorlopen en wisten we dat het nep was. Als de mensen hier Engels beginnen te praten en gelijk vragen waar je vandaan komt en je een hand geven. Weet je dat het allemaal stuk voor stuk oplichters zijn. Vervolgens zijn we de zwarte tempel helemaal omhoog gelopen en hadden we een mooi uitzicht over het complex. De tempel was van binnen helemaal maar verdeelt in gangen (voor de monniken om te mediteren) door allemaal kolommen en overal op de rand stonden Boeddha's.
Na deze tempel zijn we eigenlijk nog verder buiten het centrum gelopen naar ‘Anantasamakhom Throne Hall'. Waarbij we eerst over een geweldig groot festivalterrein liepen dat op de straten erna toe was opgezet met allemaal kraampjes. En daar achter lag een super groot paleis. We hebben er een stukje omheen gelopen en toen we eenmaal weer terug wilden, moesten we ineens betalen (wat we toen maar niet deden). Toen zijn we in de schaduw eerst maar eens gaan zitten en hebben we een stuk fruit van een straatkraampje zitten eten.
Na een half uurtje zijn we overal omheen gelopen en een stuk door de tuinen bij het paleis om vervolgens weer uit proberen te komen bij ‘Khoa San Rd'. Hier gekeken of we een hostel konden vinden voor rond het Thaise Nieuwjaar, maar we vonden alles toch wel erg duur daar (meer dan 10 euro per nacht). Na een paar hostel afgeweest te zijn, zijn we in een koffietentje gaan zitten waar we gisteren langs waren gekomen. Super klein, maar super leuk. De mensen daar maken hun eigen schilderijen van een soort van strippoppetje en alle koffie, cake en gebak wordt zelf gemaakt (erg lekker).
Inmiddels was het half 7 geweest, hebben we nog in een reisbureau gevraagd hoe we in Cambodja kunnen komen voor Ankor Wat (we hebben via internet al contact gezocht met de Nederlandse ambassade voor een visum), maar zij vertelde ons dat ze helemaal geen tours naar Cambodja hebben.
Uiteindelijk na in een super leuk straatje gelopen te hebben, om de hoek bij een straatrestaurant zitten eten. Myriam had rijst met vis en groente en ik had rijst met kip en groente.
Heerlijk gegeten en rond 9u had Myriam het idee om maar terug te lopen naar het station. Nou dat viel vies tegen. Het heeft ons ruim een uur gekost en dat al na zo'n lange dag. Gelukkig na de metro en nog een klein stukje lopen waren we rond half 11 in het hostel. Hier nog een tijdje met een Duits meisje staan praten, die we gisteren hadden ontmoet en die al naar Ko Phi Phi en Ko-Tao (duiken) is geweest, over hoe het er was en voor hoeveel je er kon komen. En dat zijn nou toevallig allebei de eilanden die we willen doen.
Uiteindelijk om 11u in mijn bedje geploft en heerlijk snel in slaap gevallen.

Oma

Net je laatsteverhaal uit Australie gelezen en fijn dat je het zo geweldig afgesloten hebt. Nu weer in een hele andere wereld, maar dat heeft ondanks alles ook zijn charme.
Ik wens je voor zover fijne Paasdagen en ook een goed Thais Nieuwjaar!!!!

Liefs Oma

Marloes

Lieve broer!

Jullie zijn blond en blank, dus bereid je inderdaad maar alvast voor!
Heel herkenbaar de tempels en het geloof, moet je wel veel van proberen mee te maken, vond dat echt super!
Jullie lopen in iedergeval voldoende ;)!Volgens mij is uit eten ook veel goedkoper dan zelf koken of niet?!
Geniet maar lekker daar en succes met alles regelen!
Liefs marloes
ps. Wel paaseitjes schilderen he?!

Myrthe

Beste Jip,

Ik wil graag gaan reizen via travel active. Ik zou graag contact met je willen opnemen over de ervaringen en misschien heb je nog advies. Zou ik je mailadres mogen?

groetjes,
Myrthe

Jos

Hey Jip,
We hebben een paar dagen vrij dus alle tijd om je vele verslagen (ik liep weer wat achter) goed te lezen. Dat gaat saai worden als je weer thuis komt. Ik hoop dat je reiservaringen in Thailand uiteindelijk ook net zo mooi worden als in Australie en NZ. Heel veel plezier daar en fijne Paasdagen.

Groetjes
Jos

Tahnee

Neef! Bankkok, haha ik vond het geweldig, maar ja smaken verschillen ;). NOg 2 tips: bij de Bombay Tower zit een hotel. Prince Palace hotel waar je heel goedkoop en vet mooi kan verblijven (ws wel iets duurder dan een hostel...) en daarin zit een reisorganisatie waar NL'ers werken en bij hun kan je een kamer voor het hotel boeken maar ook een fietstocht (van Ko van Kessel, moet je echt doen, te leuk!) en de Klongtocht ook een aanrader. Maar goed, geniet nog ff van je laatste maandje en ik spreek je snel live! :D Leuk!
Hier alles goed trouwens, prima op 't werk, net een weekendje voor de Pasen in Wales geweest bij Rogier zn zus en cvanavond naar Titanic in 3D met Tess (oja in Bangkok heb je ook veeet mooie bios, in het nieuwe gedeelte van de stad. Moet je het duurste kaartje kopen (is geloof ik €14 totaal, en dan zit je in een mooie zaal met service!!! Leuke ervaring. En vooral opstaan als het volksnummer gespeeld wordt, uit respect voor de Koning.....:P) Kus

Léonie

Hey Jippie,
fijn om te lezen dat je zo hebt genoten van je laatste tijd in Australie en dan vooral van het Great Barrier Reef. Ben benieuwd hoe de onderwater foto's zijn geworden!
Wat een beleving dat Bangkok, volgens mij een compleet andere wereld. Het is er in ieder geval goedkoop ;-) Ik hoop dat jullie de geplande trips kunnen maken en nog vele mooie dingen zien! Geniet de laatste paar weekjes! Liefs