Laatste dagen Australië: Great Barrier Reef

Hey Allemaal,

Hoe is het met iedereen? Even een kort verhaaltje voordat Thailand begint:D

Groetjes,
Jip

vrij 30 mrt
Na een hele korte nacht, zat ik om kwart voor 8 alweer achter mijn laptop om te skype met mam&pap en Myriam (mijn overbuurmeisje waarmee ik naar Thailand ga). Maar wel met een gratis bak serials en een cappuccino (die overigens niet te zuipen was). Soms kan je zo verlangen naar een lekkere kop koffie, maar ondanks dat hij uit een echte machine kwam, was hij lauw en mocht de naam cappuccino niet hebben.
Gezellig zitten praten weer en wat overleg gehad over Thailand en rond 9u weer gedag gezegd. In Nederland is de klok weer verzet, dus het was daar nu al 1u 's nachts.
De rest van de ochtend eerst weer al mijn mail gelezen, mijn reisblog bijgewerkt en weer wat foto's op facebook gezet.
Rond een uurtje of half 12 met mijn zwemspullen aan/mee en een rugzak op de rug, richting het centrum gelopen. Eerst om een wereldstekker te kopen voor mijn Australische camera en vervolgens om een onderwatercamera voor morgen te halen.
Rond half 1 lag ik aan de lagoon. Waar na een half uur Hannah en Melanie bij kwamen liggen, vervolgens Kelly en Doreth en na een paar uur ook Daan, Tobias en Roy. Samen met hun en 4 gozers uit Estland een potje voetbal zitten spelen (in 35 graden). Nou dat konden die gasten wel, Daan heeft zelfs bij Volendam gekeept en ze hebben allemaal sportacademie gedaan.
Na een potje kaarten en weer het nodige gelachen te hebben, ben ik rond half 6 richting de supermarkt gelopen en erna richting hostel. Onderweg kwam ik nog de ‘nightmarket' tegen, waar ik even kort gekeken heb, maar die alles behalve bijzonder was.
Terug in het hostel gedoucht en eten gekookt. Tenminste boontjes koken en de rijst met saus en vlees in de magnetron.
De rest van de avond van alles aan films en muziek zitten downloaden en geprobeerd mijn foto's via internet naar pap te sturen (voor het geval er iets met mijn laptop mocht gebeuren). Dit duurde zo ontiegelijk lang dat ik, nadat het na een half uur nog steeds op 0% stond, het maar gestaakt heb.
Rond half 11 lag ik denk ik in mijn bedje met de gedachten morgen hopelijk een geweldige trip te hebben.

za 31 mrt
Het beste tot het einde bewaren; als slagroom op de taart; het toetje altijd voor het laatst bewaren. Vandaag was in één woord gewoon ‘PERFECT'. Duiken en snorkelen in de ‘Great Barrier Reef'.
Om kwart voor 6 had ik de wekker gezet. Kort gedoucht en goed ontbeten om rond kwart voor 7 naar de ‘Reef Terminal' te lopen om in te checken op mijn cruiseboot voor vandaag: Ocean Freedom. Onderweg de route langs het water gelopen, waar boven de bergen de zon al over het water aan het schijnen was.
Bij de terminal kwam ik Dave, Mike, Stacey, Ben (Eng), Lizzy en James tegen. Samen zaten wij vandaag met nog ongeveer 35 mensen op de ‘Ocean Freedom'.
Rond kwart over 7 konden we inchecken en om 8u voeren we met zijn allen op de cruiseboot uit de haven voor onze trip naar de ‘Great Barrier Reef'.
Na eerst een formulier ingevuld te hebben met allemaal vragen die belangrijk zijn voor het duiken, en genoten te hebben van een kop thee met cake, hebben we ongeveer een half uur helemaal boven op de boot gezeten onder alweer (jaja) een strak blauwe hemel en brandende zon.
Het zou ongeveer 1,5u varen zijn naar de eerste duikspot bij de ‘Upolu Reef'. En na een half uur werden alle duikers naar beneden geroepen voor een briefing. Er werd uitgelegd wat alle apparatuur inhoud en wat alle tekens zijn onder water. Wat moet je allemaal doen en hoe haal je adem, etc. Erna werd iedereen in groepen verdeeld en ik zat ik groep 9, samen met een vrouw uit India. Het geweldige aan deze boot is dat je dus per tweetal een duikinstructeur hebt.
Op de eerst plek van bestemming aangekomen zag je op de achtergrond het vaste land. Maar wat om je heen lag was vooral GEWELDIG. Verschillende kleuren blauwe water, met eronder het koraal.
Omdat ik pas als laatste ging zijn we met groep 4 t/m 9 eerst op een ‘glass bottom boat' gegaan. Waar we een rondleiding kregen van een van de mensen op de boot die echt alles van het reef afwist. Hier denk ik 15min rondgevaren en vooral veel koraal gezien en af en toe een vis.
Terug op de boot een wetsuit aangetrokken (het is nog steeds stinger seizoen, maar je ziet ze bijna nooit) en een snorkelbril op de kop, om vervolgens met zijn allen het water in te gaan voor onze eerste snorkeltrip. Hier vooral veel prachtige stukken koraal gezien en af en toe een vis. De vissen die ik vandaag gezien heb, zijn veel meer bijzonder dan de vissen bij de Whitsundays, maar ik heb wel meer vissen bij de Whitsundays gezien.
Terwijl het merendeel van de boot aan de lunch begon rond 12u, werden groep 8 (5 gozers) en groep 9 (de vrouw en ik) naar het achterdek geroepen om al onze spullen aan te doen. Met een duikfles op de rug moesten we eerst wat oefeningen doen, zoals je bril watervrij maken en hetzelfde gold voor je mondstuk. Vervolgens als een pinguïn naar de rand te lopen en het water in te jumpen. Grappig hoe koud de lucht is die je inademt, maar hoe snel het ook wend.
Onder de boot kreeg ik mijn duikbegeleider aangewezen die je de hele tijd bij je hand meeneemt. Hier moest ik kort dezelfde oefeningen van boven herhalen, maar nu onderwater. Ik wist dat de vrouw met wie ik ging, niet zo'n held was, dus ik was bang dat we niet zo diep konden gaan als dat ik hoopte. Maar onderwater kreeg ik ineens mijn persoonlijke duikinstructeur, die mijn aan mijn vest een privétour gegeven heeft.
Wat is het GENIAAL onder water zeg, niet te geloven. Het koraal is FANTASTISCH. Allemaal verschillende kleuren en allemaal verschillende soorten. Sommige mocht ik zelfs aanraken en hetzelfde gold voor een zeester en een zeekomkommer. Daarnaast hebben ik geweldig mooie vissen gezien en uiteraard ‘Nemo'. Na in het begin wat last van mijn oren gehad te hebben, ging het erna helemaal top. Hoe rustiger je ademhaalt hoe makkelijker het is. Ik werd echt overal naar toe genomen. Van het ene koraal stuk naar het andere en steeds een stuk dieper. Ik weet niet hoe diep we uiteindelijk gegaan zijn, maar mensen zeiden dat je max. tot 6m kon gaan.
Ik weet ook niet hoelang het geduurd heeft, want het leek net of je in een droom zat, ben ik denk ik na 15 a 20min weer de boot opgestapt. Onderwater ook mijn hele rolletje met foto's volgeschoten en hopelijk zijn deze super mooi geworden.
Gelukkig was er nog lunch over, dus dit hoefde geen 2de keer tegen mij gezegd te worden. Er was echt van alles: garnalen, kippenpootjes, salades, brood, vlees en sla (jullie kunnen wel raden wat ik genomen heb).
Inmiddels was het tijd om 10min te varen naar onze volgende stop, die nog mooier was dan de eerste. De mensen die wilden, en ervoor betaalde, konden een 2de keer duiken. Maar ik ben samen met de rest weer gaan snorkelen, onder begeleiding van een gozer uit Brazilië. Hij liet ons de mooie de mooie plekken zien en haalde af en toe een zeester van de bodem naar boven. Onderweg nog 2 roggen zien zwemmen en sommige van ons hebben zelfs een schildpad en een haai gezien (ik heb deze helaas gemist).
Terug op de boot nog een kort ‘fun' ritje gemaakt in een kleine motorboot, waarmee iedereen naar zijn 2de snorkelspot werd gebracht en erna was het alweer tijd om langzaam aan terug te varen.
Onderweg moest iedereen op het achterdek of beneden zitten, want het was af en toe goed ruig en iedereen aan de zijkanten kreeg regelmatig een volle laag met zout zeewater. En we kregen zelfs nog een schaal met fruit in het begin en een schaal met kaas en crackers aan het eind (de trip was erg goed verzorgd).
Rond half 5 stapte we met zijn allen de boot weer af, maar niet voordat iedereen een duikcertificaat gekregen had. Bij het afstappen van de boot stond de hele crew in een rij om iedereen te bedanken en gedag te zeggen en ik kreeg zelf een compliment over mijn duiken van een andere duikinstructrice die mij had gezien onder water.
Op de terug weg weer de route langs het water en de lagoon terug genomen. Nog wat foto's van Cairns gemaakt, want die had ik nog helemaal niet eigenlijk. En van een ENORME groep met honderden vleermuizen, die we gister ook al aan het water zagen. Ik dacht dat deze beesten alleen 's nachts zich toonde, maar ze waren met honderden en kunnen goed kabaal maken als ze in een boom zitten.
Inmiddels is het 6u geweest en zit ik in het hostel mijn verhaal over vandaag en gisteren weer te typen. Ik duik zo onder de douche en ga dan op weg naar het appartement van de jongens, om met zijn allen te eten en mijn laatste avond in Cairns te vieren.
Rond 7 haalde Daan mij op met zijn busje bij een park om door te rijden naar hun appartement. Eigenlijk is woonhuis misschien wel beter. Ze huren het van een Australiër en het is echt facking relaxt.
Hier samen met Kelly en Doreth gegeten (broodje worst) en in het begin van de avond ‘Uno' gespeeld, maar met hele andere regels (wel een stuk leuker).
Rond 10u stonden we met zijn allen weer in de ‘Woolshed' bar. Hier eerst, net zoals de vorige keer, het drankspel met de vingers gespeeld en erna weer een geweldig leuke avond met elkaar gehad. Kelly en Doreth moeten werken morgen, dus de rest van de avond hadden we een mannenavond. En dit volgehouden tot half 4.
Toen ik terug kwam in mijn kamer lag er ineens een meisje in mijn bed. Blijkbaar hadden twee jongens uit mijn kamer 2 meiden meegenomen en gezegd ga maar in één van onze bedden liggen. Maar ze had de verkeerde gekozen en dat was de mijne. Het duurde 5min voordat ik haar dronken uit haar slaap kon krijgen om toch maar even te zeggen dat ik graag in mijn eigen bed wilde slapen.

zo 1 april
Mijn aller laatste dag Australië.
s' Ochtends wakker geworden met enig gevoel van brakheid en gelachen met de meid die in mijn bed had gelegen over wat er allemaal gebeurd was vannacht en rond 9u kon ik helaas niet meer verder slapen.
Weer even op de computer gezeten en rond half 1 lag ik alweer aan het water. Rond 2u kwamen Roy, Daan en Tobias ook met slaperige ogen aanzetten en aan het eind van de middag ook nog Melanie en Hannah.
Rond 5u met de jongens mee terug gelopen naar hun busje en daar toch echt afscheid van elkaar moeten nemen. Ik heb ontzettend hard gelachen met deze jongens en heel misschien ga ik ze nog in Thailand zien (daar gaan zij onder andere ook heen).
Nu is het half 7, heb ik bijna mijn hele backpack al ingepakt (zoveel had ik er ook niet uitgehaald hier) en zit ik te wachten tot we om half 8 gaan eten met Kelly, Doreth, Noah, Melanie en Hannah. Om Noah's en mijn laatste avond af te sluiten met een etentje (5 dollar meals).
Nou die 5 dollar mail was het meer dan waard. Een gigantische hamburger en frietjes, plus een gratis drankie. Een leuke en ook korte avond gehad. Iedereen was wezen stappen de avond ervoor haha.
Rond half 10 ben ik terug gelopen naar het hostel, na uiteraard eerst afscheid van iedereen genomen te hebben (en een traantje bij Melanie en Hannah). Mel en Hannah ga ik toch wel echt missen, maar je weet maar nooit waar je mekaar weer tegen kan komen. Doreth en Kelly ga ik zeker in Nederland weer zien en Noah woont maar 45min van de grens vandaag.
In mijn kamer de rest ingepakt en om 10u lag ik in mijn bed, waar ik redelijk snel vertrokken was.

Australië
In het begin zat ik nog een beetje in de roes van N-Z. Ik was bang dat het niet meer zo mooi kon worden en dat ik het misschien andersom had moeten doen.
Dit is allemaal gelukkig helemaal goed gekomen. De oostkust van Australië is een geweldig gedeelte, met allemaal mooie dingen en hoogtepunten. Alleen het verschil met N-Z is dat je in Australië echt op zoek moet naar de hoogtepunten. Iedereen praat over dezelfde dingen en je moet er ook flink voor betalen. Zo wat is Australië duur zeg. Zo duur had ik het niet verwacht.
Maar ik heb een geweldige tijd gehad hier. De oostkust is meer van het surfen, strand en feesten. Ik heb hier ook echt het vakantie gevoel gehad.
In het begin dacht ik bij Australië aan woestijn en strand. Maar het is zoveel meer. Ook Australië heeft bergen, groen en een geweldige natuur. Mijn laatste maand hier was het aller mooist. Hoewel ik er wel van overtuigd ben dat ik het echte Australië nog niet gezien heb: the outback en de westkust. Ik heb op de cattle farm voor het eerst een stukje van de outback kunnen ervaren en ik weet zeker dat ik nog een keer terug kom om ook de rest van Australië te gaan bewonderen.

Zo, en nu op naar een compleet nieuwe omgeving. Het land van de kangaroo's, koala's en ‘no worries', gaat plaats maken voor het land van de tempels en de jungle. Ik vind het jammer dat ik Australië moet verlaten. Ik heb hier veel vrienden gemaakt en mooie/leuke dingen gedaan/gezien. Maar ik kijk ook wel erg uit naar Thailand. Gewoon een compleet andere wereld, waar ik nog nooit eerder ingezeten heb en dat me zeker weten heel veel moois gaat brengen. En het is nog lekker goedkoop ook!

Reacties

Reacties

Corinne

Even een 'kort' verhaalTJE???! hahahaa...Jij kan volgens mij geen korte verhaaltjes schrijven ;-) Kga het weer lezen..Heeeeel veel plezier in Thailand! Goede reis! XX

Caroline

Hey Jip, ik heb weer een heel groot stuk van je blog gemist maar dat stukje over Cairns en het duiken moest ik toch even lezen! Ik kreeg meteen weer een steek van jaloezie, haha! Lekker aan de Lagoon gelegen enzo, beetje flauw hoor!
Heel veel plezier nog in Azië en hopelijk tot snel :) xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active