Laatste dagen noorder eiland

Hey Allemaal,

Hoe is het met iedereen? Bedankt voor al jullie leuke reacties, ik lees ze met plezier!
Heeft iedereen een leuke Sinterklaas gehad en alle pepernoten achter de kiezen;P
Ik heb net het Abel Tasman Park verlaten en ga morgen richting Franz Josef Glazier.
Nu iig weer een kleine update van mijn laatste dagen op het noorder eiland en mijn eerste op het zuider eiland!
Sweet as bro!

gr. Jip

vrij 25 nov
Mijn eerste echte uitslaapdag sinds ik in N-Z ben. Om half 11 heerlijk uitgeslapen me bed uitgestapt. Vervolgens gelijk mijn reisgegevens tevoorschijn gehaald om me reis voorlopig tot Queenstown verder te boeken. Aan de telefoon kreeg ik een Nederlands meisje, dus dat maakte het praten en boeken een héél stuk gemakkelijker. Ik heb besloten om 2 dagen langer hier te blijven in de hoop dat ik de ‘Tongariro Crossing' kan lopen op zaterdag of zondag. Vervolgens blijf ik een paar dagen in Wellington en maak ik op 1dec. de oversteek naar het zuider eiland.
Deze dag eigenlijk niet eens zo heel veel gedaan. 's Middags met Carry een film liggen kijken: In the Line (horror). En erna beetje op de computer wat dingetjes ontworpen. Vervolgens wat boodschappen gedaan, voor het geval dat de loop van morgen door zou gaan. Onderweg vet veel mooie foto's gemaakt van de bergen (waarvan we morgen één gaan beklimmen), want het weer was inmiddels aardig opgeklaard.
Tegen een uurtje of 5 ben ik naar de receptie gelopen en daar kregen we te horen dat de berg weer open was. Meteen onze namen op het formulier gezet en naar een skihut verderop gelopen om kleren te huren. Uiteindelijk heb ik een paar schoenen, broek en wint-/waterdichte jas gehuurd. Ik kreeg als tip mee om een korte broek te dragen onder me waterdichte broek (leek me erg koud, maar ik neem aan dat het niet voor niets gezegd wordt). Erna nog snel wat water gehaald, omdat ze adviseren om minimaal 2 liter mee te nemen. Best grappig eigenlijk dat de man van de skihut erg luchtig deed over de loop en de mensen van het hostel vet zwaar.
Erna spaghetti gemaakt als goede ondergrond voor morgen en eigenlijk om half 10 al gaan slapen. Nadat we onze tassen gepakt hadden voor morgen uiteraard.

za 26 nov
YEAH!!!
Tongariro Alpine Crossing (19,4km 8u en 30min lopen): Voedselpakket:
- Car park to Soda Springs 1-1,5 hours - 6 boterhammen
- Soda Springs to South Crater 1 hour - 2 mandarijnen, 2 bananen & 1 appel
- South Crater to Red Crater 1 hour - 1,5 liter water & 1,5 liter cola
- Red Crater to Emerald Lakes 10-20 mins - chocolade koekjes
- Emerald Lakes to Ketetahi Hut 1-1,5 hours - chips
- Ketetahi Hut to Ketetahi car Park 1,5-2 hours (- EHBO-doosje)

De tocht is eigenlijk een crossing tussen 2 bergen. Twee kleine Bergen en ernaast ligt nog een hele hoge, die voor een groot gedeelte besneeuwd is. In de film van ‘Lord of the Rings' is hier het gedeelte van Mordor opgenomen en Mount Doom (maar dat gedeelte helaas niet gezien).
Weerbericht: in de ochtend bewolkt en hoge windsnelheden op de top. In de middag blauwe lucht en zon.

Om half 7 ging de wekker. Snel gedoucht en vervolgens naar de receptie gelopen om te vragen of het weer nog steeds goed was en we konden gaan lopen. Gelukkig was dit zo en kon ik een uitgebreid ontbijt (crusli en brood) naar binnen werken. Tijdens het eten snel me andere boterhammen voor onderweg gesmeerd, fruit erbij en klaar om te gaan. Nog snel afscheid genomen van Carry, want die ging richting Wellington. Maar die zien we vast nog wel ergens op onze tocht.
Om kwart voor 8 moesten we verzamelen bij de receptie, om vervolgens met een busje naar het begin van de loop gebracht te worden.
Zo rond half 9 zijn we begonnen aan de cross (met echt super veel mensen, is één van de beroemdste van de wereld): Isha, Sara (Ned) en ik. Het eerst gedeelte was vrij vlak, op een paar kleine klimmetjes na. De omgeving was een beetje heideachtig, met bergen om je heen. Je liep als het waren over een pad dat aangelegd was met planken. Aan het einde van dit gedeelte was onze eerst korte stop/toiletpauze (twee huisjes in de middle of nowhere). Hier heb ik mooi de spaghetti van de vorige avond eruit kunnen laten (gelukkig papieren zakdoekjes meegenomen, want toiletpapier was hier niet).
Nu begon eigenlijk pas het echte klimgedeelte. Vanaf dit moment was het alleen maar trappen op, die langs de berg omhoog liepen. Goeie steile klim die vooral ging over een landschap met lavarotsen (zwart geblakerd). Hoe hoger je kwam, hoe meer we in de wolken kwamen en hoe harder de wind werd. Hierdoor hebben we helaas de South Crater gemist en het uitzicht op de twee andere bergen. Eenmaal boven gekomen was er een gedeelte dat vlak liep en dat bestond uit zand. Net alsof je op hard zand van het strand liep, maar dan wel in de wolken/mist (want je kon weinig zien).
Na dit korte gedeelte, waar we helaas niet veel van de omgeving zagen door de wolken, begon de klim naar het hoogste punt: de Red Crater. Een klim over los liggende stenen, afgronden en felle windstoten. Het was super gaaf om te doen, maar wel goed uitkijken waar je liep. En toen ineens begonnen de wolken op te klaren op de top en kwam er echt een GEWELDIG uitzicht tevoorschijn. Besneeuwde bergtoppen om je heen, met een paar meren beneden en de Red Crater naast je. De afdaling was wat lastig, omdat het over losliggende stenen was en je steeds weggleed, maar de omgeving was fantastisch. Onderaan de Red Crater eigenlijk pas eerst echt pauze gehouden (zaten nu ongeveer op de helft). In het zonnetje gezeten en lekker wat gegeten. Af en toe een zwavelguur die voorbij kwam, vanwege de vulkanische ondergrond. Super maf want aan deze kant van de berg scheen de zon en was de lucht blauw. Om je heen zag je ook steeds meer mensen pauzeren en vanaf boven mensen naar beneden afdalen.
Na onze pauze zijn we over stukken sneeuw langs een groot meer gelopen, dat echt helder blauw was. Hier begon nog een laatste kleine klim, voordat we aan onze afdaling konden beginnen.
De afdaling begon eerst op een grind/rots pas. Waarbij je tussen de bergen een geweldig uitzicht kreeg over een paar verderop liggende meren, met eromheen alleen maar groen. Ik had al gehoord dat de afdaling langer was/leek dan de klim. Dit klopte ook wel, want je liep steeds in een zigzag naar beneden. Waarbij je wel steeds van het super uitzicht kon genieten en in de zon liep.
De laatste stop voor de allerlaatste afdaling was weer bij een paar toiletten en een klein huisje. Hier nog even een banaantje en een boterham gegeten en toen klaar voor de allerlaatste afdaling. Deze begon eerst over een aangelegd pad en ging vervolgens over in een bos. Inmiddels was het echt warm geworden en was ik blij met de tip van de korte broek en heb ik me jas ook uitgedaan. Het was eigenlijk 45min in het open stuk en 45min in het bos. De afdalen vond ik wel vervelender dan het klimmen, omdat je steeds met een soort rem erop naar beneden liep. In het bos scheen daarnaast wel mooi het zonnetje door de bomen en liepen we soms langs een beekje, met af en toe een waterval, naar beneden.
Om 3u precies kwamen we aan op de parkeerplaats. Hier zaten al wat mensen in de zon te genieten van hun welverdiende rustmoment en prestatie. Helaas werden wij pas om half5 opgehaald, dus moesten we heel vervelend in de zon blijven wachten.
Uiteindelijk konden we om half 5 met het busje mee terug naar het hostel. Iedereen was wel gaar van het in de zon zitten en je merkte wel dat je wat gedaan had. Maar me benen waren niet op ofzo. In het hostel aangekomen, snel onze spullen terug gebracht die we gehuurd hadden. Om vervolgens rijst met kipfilet in tomatensaus te koken, met een welverdiend glas bier.
Na het eten keken we echt uit naar een warme hottub, maar helaas was er een nieuwe bus met Stray mensen aangekomen. Die hadden de hottub gebruikt, maar niet meer warm gehouden. Toch maar even in het lauwe water gelegen met een aantal andere wandelaars. Maar de warme douche erna was een stuk lekkerder.
Inmiddels is het nu kwart voor 10 en ben ik bijna klaar met dit verhaaltje. Nu alleen nog de foto's op me computer zetten en erna denk ik lekker naar bed (me oogjes vallen wel redelijk dicht nu) of nog een korte film kijken met Isha.
Resultaat: De loop van 8,5u gelopen in 6,5u. Van de 1,5 liter water en 1,5 liter cola is 0,5 liter water en 0,1 liter cola opgegaan. Daarnaast wel al het fruit, boterhammen, chips en koekjes opgegeten.

zo 27 nov
Vandaag een echte chill dag, kortom een echte zondag.
Om half 10 opgestaan, want om 10u zou ik met pap&mam gaan skype en erna met Marloes. Eerst even een ontbijtje naar binnen gewerkt en toen een internetkaart voor me laptop gekocht. Leuk om elkaar weer te zien en gesproken te hebben. Van pap gehoord hoe Berlijn was en van mam gehoord hoe het met haar gaat nu. Hoorde dat de mist inmiddels weer vertrokken was en Sinterklaas niet al te lang meer op zich laat wachten. Als het lukt dan skype ik volgende week zondag met de hele fam, want dan vieren ze Sinterklaas.
Erna nog met Marloes geskyded, was eigenlijk pas de eerste echte keer (vorige keer lukte de verbinding niet). Super om me zusje weer even gezien en gesproken te hebben, met op de achtergrond af en toe Joris (want ze hadden visite).
De rest van de dag heerlijk in de zon gelegen, want het was warm en strak blauw. Voor het uitzicht was de loop van gister vandaag beter geweest. Maar voor de temperatuur hebben we er goed aan gedaan gister te lopen.
De zon af en toe onderbroken met een boterham, kopje soep en een kaartspelletje. Met tegen een uurtje of 4 toch maar de ‘Lord of the Rings 3' kijken. Helaas was het uitzicht gister niet zo goed, anders hadden we Mount Doom kunnen zien, die in deze film zat.
Om 7u pasta gemaakt, want dit was het enige wat ongeveer nog over was aan eten dat we hadden. En daarna de backpacks weer ingepakt, want morgen gaan we richting Wellington.

ma 28 nov
Vandaag het mooie ‘National Park' verlaten, maar wel ook weer lekker hoor. Weer eventjes naar de bewoonde wereld in de vorm van de stad ‘Wellington' (de stad van de wind).
Vanochtend om kwart voor 8 me bedje uitgegaan en een snelle douche genomen. Gegeten en om kwart voor 9 buiten staan wachten op de bus.
Nieuwe buschauffeur (Seagol), die Isha al kende, met nieuwe mensen op de bus. Nu begon de verhouding Nederland - Duitsland toch wel echt onze kant op te vallen. Ik zat achterin de bus met Janus, Lucas en twee Nederlandse meiden.
Op deze 400km durende bustrip zouden we een paar keer stoppen, om o.a. wat gratis activiteiten te doen. De eerste daarvan was in het stadje Taihape, dat bekend staat om zijn wereldkampioenschappen ‘gumboot' gooien. Wat wij uiteraard ook gedaan hebben met zijn allen. De meeste laarzen belandde over het hek op de treinrails, maar af en toe kwam er eentje toch wel echt heel ver. Het record staat overigens op ruim 60m, gegooid door een Fin.
De volgende stop was om te lunchen in het stadje ‘Bull'. Hier hadden ze alle namen ook gecombineerd met bull, zoals bijvoorbeeld het politiebureau: const-a-bull.
Erna zijn we nog door wat kleinere dorpjes gereden en bij eentje gestopt om echt als een paar kleine kinderen in een speeltuin te spelen, onder aanvoering van onze buschauffeur. Iedereen voelde zich even 15 jaar jonger, maar na 15 min moesten we toch echt weer verder.
Rond half 4 zijn we aangekomen in Wellington. Isha en ik verbleven in een ander hostel (YHA), omdat daar haar post en een broek die ze had laten liggen, naar toe was gestuurd. Vervolgens snel boodschappen gedaan, want we hadden echt helemaal niks meer. Op de terug weg dachten we bij het andere hostel ‘Base' te kunnen boeken voor de 2 andere nachten, die we hier willen blijven. Maar qua prijs maakte het niet zoveel uit, dus hebben we besloten maar gewoon hier te blijven.
Kort even op bed gelegen en wat foldertjes doorgelezen en uiteindelijk gaan koken. Dit keer stonden er raps op het menu. Met als extraatje een groep basisschool kinderen die de hele kantine en keuken in beslag namen.
Na het eten een potje pool gespeeld, met een scheve keu. Dit leverde uiteraard wat hilarische momenten op. En ik heb voor woensdag me ‘Lord of the Rings' tour geboekt. Rondom Wellington is namelijk veel opgenomen en hopelijk ga ik hier aardig wat locaties van zien.
's Avonds zijn we nog even naar de bar in het Base hostel gegaan, waar de rest van de bus was. Hier hebben we samen met een paar Duitsers en uiteindelijk de buschauffeur die ons hielp, een kiwi-quiz gespeeld. Echt op 1 punt na niet gewonnen. Best balen want de prijs was 3 gratis nachten in een Base hostel en wat drankies.

di 29 nov
Vandaag opgestaan om half 8 om Wellington te gaan bekijken, met als hoogte punt een bezoek aan het wereldberoemde ‘Te Papa' museum.
Tegen een uurtje of 9 zijn we Wellington ingelopen, aan de hand van een walktour die in de Lonely Planet stond. Deze zou ons langs de meest aansprekende punten van Wellington moeten leiden. Tijdens de tocht kon je al vrij snel zien dat het echt een hoofdstad was, maar vooral schoon en niet zo druk.
Eerst zijn we langs de art gallery gekomen, maar deze was nog dicht. Het gaf wel een mooi uitzicht op de haven. Tenminste mooi, het was meer een industrie stuk om te zien en niet eens zo mooi als ik het verwacht had. Gelukkig is het internet in de Bibliotheek ernaast gratis, dus daar gaan we morgen mooi even gebruik van maken.
Vervolgens zijn we doorgelopen naar de ‘Government Buildings'. Eerst de oude gebouwen en toen de nieuwe. Daar besloten we om naar binnen te gaan en een tour te volgen van een uur door het gebouw. De ‘government buildings' bestaan eigenlijk uit 3 gebouwen: de Beehive (gebouw waar de ministers in zitten), het grootste tussen gebouw (waar er vergaderd/gedebatteerd wordt) en de bibliotheek. Tijdens onze tour hebben we de grote vergaderzaal gezien, een maori-zaal en alle 3 de gebouwen natuurlijk. (Grappig was wel dat er een kunstwerk stond dat namens Beatrix aan het parlement gegeven was). Dit weekend waren er weer verkiezingen geweest, maar daar was nog maar vrij weinig van te merken. Er liep wel wat pers rond, opzoek waren naar nog wat laatste nieuwtjes. Maar dat was het dan ook wel.
Tegen een uurtje of 12 kwamen we weer naar buiten en zijn we nog snel even 2 kerken ingedoken. Ik dacht dat ze erg mooi waren, maar dat viel vies tegen. Om daarna vervolgens terug te keren naar ‘the art gallery'. Nou dit mocht zijn naam eigenlijk amper dragen. Binnen was er bar weinig te zien aan kunstwerken, laat staan het aantal zalen dat ze hadden.
We hadden in de middag om 2u voor het ‘Te Papa' museum met Lucas en Janus afgesproken. Wat een groot gebouw zeg, het had 6 verdiepingen. Hier hebben we echt de hele middag rondgelopen, waar je zo zelfs een dag van zou kunnen maken. Je had een verdieping met allemaal opgezette dieren die in N-Z leven. Een paar verdiepingen over het ontstaan en de geschiedenis van het land en vooral de Maori-cultuur. Met zelfs op de bovenste verdieping een gallery met o.a. schilderijen van Nederlandse schilders uit de 17de eeuw.
Rond een uurtje of 5 was iedereen aardig verzadigd geraakt en zijn we met zijn allen een barretje ingedoken. En erna boodschappen gedaan voor het avondeten. Dit hield in één van mijn favoriete gerechten in Nederland, namelijk: pasta met tomaten-/mozzarella-/kaneelsaus. Helaas moesten we de mozzarella in kaas veranderen en smaakte het niet zoals in Nederland, maar het was toch lekker genoeg om op te eten.
Nu is het ongeveer half 10 en zouden we nog een film gaan kijken met Lucas en Janus. Maar die smste net dat ze een feest hadden in het hostel, waar wij eigenlijk niet zo op zaten te wachten. Dus ik ben nu lekker me verhaaltje aan het schrijven en af en toe leuke gesprekken met Isha en mijn Amerikaanse kamergenoot aan het voeren.

woe 30 nov
Op het programma voor vandaag stond o.a. de ‘Lord of the Rings' tour.
Om 7u ging het wekkertje en ben ik na een korte douche me brood gaan smeren voor vandaag en ondertussen me bakje musli naar binnen gewerkt. Echt lekker om wat anders te eten dan alleen maar brood overdag.
Om half 9 stond ik buiten voor het hostel en werd ik opgehaald door een busje voor de halve dag tour. We waren maar met zijn 4'en, echt heel relaxt. Een man uit Nederland en een oudere man en vrouw uit Canada. Tijdens de tour werden we rond gereden door Todd. Hij was een acteur en had ook meegespeeld in de 3de film. Hij was namelijk de man die op de olifant zat die Legolas omver krijgt met het gevecht bij Minas Tirith. Tijdens de tour hebben we het volgende gezien/gedaan:
- De plek uit de eerste film waar Frodo zegt dat iedereen van de weg af moet, omdat de paarden met de zwarte ruiters eraan komen. Vervolgens de plek waar ze onder de boomstam gaan zitten en de plek waar ze uit het veld van de boer rollen waar ze groente gejat hebben.
Dit alles speelde zich dus gewoon af in een normaal park, waar P. Jackson vroeger altijd kwam en speelde (hij is namelijk opgegroeid in Wellington). De boom waar ze onder liggen is nep en tijdens het filmen erbij geplaatst.
- De plek waar in de 1ste film iedereen in de boot op de rivier zit en aan de zijkant de orks rennen om hun bij te houden.
Hier hebben ze poppen gebruikt voor de hobbits in de film en de boot van Gimmly is langer om ervoor te zorgen dat hij kleiner lijkt.
­- Vervolgens picknick gehouden in het park om erna door te lopen naar de plek waar Isengard is opgenomen. De plek waar in de film Gandalf en Sauraman in gesprek zijn.
De toren van Isengard is in de scene geplaatst voor maar 2 meter hoog. Het shot zo genomen dat je maar alleen de voet van de toren ziet. Het groene grasveld is omgetoverd tot een grasvlakte met een wit pad erdoorheen.
- Rivendell: Deze locatie was in een nationaal park opgenomen en hier hebben we de plek van het huis van ‘Lord Elrond' gezien en de plek waar ze de slaapkamer van Frodo in Rivendell gefilmd hadden. Deze plek zou perfect zijn voor een bepaald soort licht. Aan het einde nog langs de boom gelopen waar Legolas pijlen schiet.
De huizen hebben ze in een boom gebouwd en later op de achtergrond een tekening geplaatst van de rest van het dorp. Alleen de slaapkamer hebben ze nagebouwd, maar al het andere is allemaal in de studio gedaan.
- Als laatst zijn we gereden naar de plek waar ze Helmsdiep en Minas Tirith gefilmd hebben. Gewoon beide op dezelfde plek. Alleen Helmsdiep was tegen de berg op en Minas Tirith op de berg.
Deze locatie puur gebruik gemaakt van de berg en een kleine schaalmodel gebouwd van beide plekken. Maar ook hiervan is de rest allemaal in de computer gedaan.
Bijna 70% van de film is in de computer gemaakt en bijna alle shots zijn ergens anders opgenomen en later bij elkaar gevoegd. Er is veel gebruik gemaakt van trucage om er voor te zorgen dat de hobbits klein leken en de rest groot. P. Jackson heeft er wel voor gezorgd dat alles wat een filmset was, gewoon weer terug werd gezet in originele staat. Dus er zijn bomen weggehaald, paden aangelegd, water vallen geplaatst. Maar alles is weer zoals het eerst was. Dit koste natuurlijk super veel geld, maar heeft er wel voor gezorgd dat alles tot in de details perfect was. P. Jackson heeft zelfs het publiek bij een rugbywedstrijd gebruikt om ze allemaal bepaalde woorden te laten schreven of met hun voeten te laten stampen om zo het effect/geluid van 1000'en orks te kunnen creëren.
Ik vond de tour een klein beetje tegenvallen. De gene van de hobbit was leuker, maar het was wel grappig om te zien dat er soms gewoon dood normale plekken zijn gebruikt om te filmen. Daarnaast hebben ze alle scènes door elkaar gefilmd om ervoor te zorgen dat ze in één keer van noord naar zuid over beide eilanden konden gaan. Ook zijn alle 3 de films in één keer opgenomen en daar hebben ze 18 maanden filmen over gedaan. Om ze vervolgens in 3 films te verdelen.
In de middag ben ik Isha op gaan halen in de bieb om vervolgens terug te gaan naar ons hostel. We moesten helaas van kamers wisselen, omdat er om voor ons nog onduidelijke reden, geen plek meer in onze oude kamer was. Na snel onze tassen in de nieuwe kamer gezet te hebben en een half uur op Lucas en Jannis gewacht te hebben, zijn we met de ‘Cable Car' de berg opgereden naar de ‘Botanic Gardens'. Niet hele bijzondere tuinen, maar wel een mooi uitzicht over Wellington en de rozentuin was oké.
Op de terug weg ben ik snel de bieb ingedoken voor gratis internet en zijn we erna nog even in de zon bij het water gaan zitten, waar een paar gasten aan het wake-boarden waren. Super grappig, iedereen zat op een terrasje in de zon. Het leek net een vrijdagmiddag studenten gebeuren, maar het was een normale woensdag.
Daarna zijn we boodschappen gaan doen voor de nachos van vanavond. Deze opgegeten onder het genot van weer de schoolkinderen, maar gelukkig kregen we wel een ijsje van hun dat over was.
Inmiddels is het kwart voor 10 en zitten we op een 8 persoonskamer met meerdere mensen die morgen om 7u de ferry naar het zuider eiland gaan pakken.

Tahnee

Vet hoor neef! En tnx voor je sms vanmorgen :) Sint was erg leuk, hadden het Sinterklaasspel gedaan en de regels wat aangepast dus we hebben wel gelachen!
Grappig dat je in dat Te Papa museum bent geweest, wij ook nml. Vond je die grote inktvis niet vet? En heb je nog zel feen inktvis op de computer gemaakt? had je de mijne wel ff op kunnen zoeken haha ;) Ga nu je andere verhaal lezen van het Zuider-eiland. Dat ga je vet vinden!!!! ;) kus