AUSTRALIË!!

Hey Allemaal,

Ja ja hier is dan eindelijk mijn verhaal over mijn eerste dagen in Australië. Ik heb inmiddels ongeveer 12 dagen in Adelaide gezeten. Helaas omdat de bussen zo vol zijn, moest ik zo lang wachten. Maar ondanks dat toch erg veel leuke dingen gedaan en vooral gezien.
Morgen om 6u wordt ik opgehaald om richting Melbourne te vertrekken en o.a. de 'Great Ocean Road' te doen.
Hoe is het verder met iedereen in Nederland? Hoorde dat bijna lente is i.p.v. winter? Maar wat niet is kan nog komen, wie weet komt er toch nog een Elfstedentocht!!

Groetjes vanuit een erg warm Australië:P (ruim 30 graden)
Jip

South Coast Australia

do 5 jan
Mijn eerste echte dag Australië!
Ik had mezelf voorgenomen om vandaag het begin van mijn reis te gaan plannen en had al snel een schema in mijn hoofd. Helaas pakte dit iets anders uit, dan dat ik graag gewild had.
Ik wil graag naar ‘Kangeroo Island' vanuit Adelaide en dan erna nog een extra dag hier en zo rond de 11de naar Melbourne. Ik bij de receptie mijn trip naar ‘KI' geboekt, geen probleem. Ik kan gewoon op de 8ste weg en ben dan de 9de terug. Helaas gold dit niet voor mijn reis naar Melbourne. In Nederland heb ik een pas geboekt van Adelaide naar Cairns. Vlak voordat ik naar N-Z ging, kwam ik er zelf achter dat de Oz-Experience, de busmaatschappij die ik geboekt had, niet meer bestond en overgenomen was door de ‘Greyhound'. Vervolgens kreeg ik hier te horen dat ik pas gebruik kan gaan maken van de ‘Greyhound' als ik in Syndey ben (tot aan Cairns) en dat ik ervoor gebruik moet gaan maken van ‘Adventure Tours'. Deze is alleen zo vol dat ik pas op de 16de Adelaide kan verlaten. Op zich geen hele grote ramp, want Adelaide is een leuke stad, maar niet voor 11 dagen.
De rest van de dag ben ik eigenlijk de stad zelf een beetje gaan verkennen. Er is één hele grote drukke winkelstraat, met allemaal winkels. Daar me boodschappen voor het eten gedaan en op de terug weg snel alles afgedropt in me hostel. Even een bammetje naar binnen gewerkt en toen weer de stad in, richting ‘Central Market' (soort van bazaar). Daar fruit gekocht en een handdoek en zaklamp. Me zaklamp heeft het namelijk nog nooit gedaan, de gene die ik meegenomen had. Daarbij ben ik al 2 handdoeken vergeten in verschillende hostels, dus had er nu toch echt eentje nodig.
Aan het eind van de middag heerlijk in de zon, jaja 30 graden, in het park gelegen. Midden in het centrum, met uitzicht op een grote tent met daarop de tekst: Tour Down Under. Hier eindigt of begint namelijk de bekende wielertour van Australië.
's Avonds lekker spaghetti gemaakt en vervolgens met 6 Duitsers (ja ik was de enige Nederlander) ‘Uno' gespeeld. Alleen dan wel met aparte spelregels (Duitse waarschijnlijk). Dit zo tot een uurtje of 1 volgehouden en toen toch echt me bed ingedoken.

vrij 6 jan
Om kwart voor 8 had ik de wekker gezet, omdat ik om 8u met Mam en Pap zou gaan skype. Zo rond half 8 kreeg ik al een smsje met: waar blijf je? Toen kwamen we erachter dat hier in het zuiden van Australië het tijdsverschil niet 2u is, maar 2,5u met Nederland.
Uiteindelijk met 100.000 onderbrekingen (kut internetverbinding) zitten skype. Even verteld hoe me laatste dagen N-Z waren geweest en me aankomst in Australië. En hoe de kerstvakantie in Nederland bevallen was.
Erna met 1 Duitse jongen en 2 Duitse meiden van gisteren zitten ontbijten. De één ging vandaag werk zoeken, de anderen gingen naar het strand en ik ging nu echt de stad verkennen aan de hand van een walktour.
De rest van de dag heb ik van alles gezien. Vooral veel oude gebouwen, zoals Government House en Art Gallery en Cathedral's. Adelaide is een mooie stad, met mixen van oud en nieuw. Wel ook hier veel gericht op het Engelse.
Vandaag ben ik zelf nog in het instituut voor ‘Aboriginal Culture' geweest, genaamd: Tandanya. Erg interessant. En erna ben ik ‘the Art Gallery of South Australia' ingedoken. Ook erg interessant. Morgen ga ik dan waarschijnlijk de ‘Botanic Garden' en ‘South Australia Museum' bezoeken.
Na een lange tocht naar de allergrootste kathedraal en een bezoek aan het cricket stadion, lig ik nu uitgeteld in het gras van ‘Victoria Square'. Uiteraard in het zonnetje met een graad of 30 weer denk ik.
Als avondeten had ik vanavond gebakken aardappels, gehakt en bonen. Echt lekker ouderwets Nederlands dus.
Na het eten met een hele groep weer zitten kaarten. Nu met een paar Fransen, Duitsers, Engelsen, een Canadees en ja ja een Nederlander. Leuke avond gehad met zijn allen.

za 7 jan
Me wekkertje om kwart voor 9 gezet, want ik wilde vandaag samen met een Duits meisje (Ann-Katrin) een tour door de ‘Botanic Gardens' doen en erna naar het Museum gaan.
Om half 11 begon de tour, geleid door 2 oude dames. Ik denk dat we met zijn 6'en waren in totaal. Niet echt een hele bijzondere tour en af en toe duurde het me iets te lang. Maar in ieder geval leuk om de tuinen op deze manier te zien. Vandaag was het trouwens de hele dag bewolkt, wel warm, maar lekker warm.
Tegen een uurtje of 12, na ook het museum van de tuinen gezien te hebben, zijn we naar het grote museum over ‘South Australia' gegaan. Hier eigenlijk de hele middag doorgebracht. Veel over de Aboriginals cultuur en daarnaast over alle dieren die hier in Australië leven. Zo hebben we veel gevaarlijke spinnen gezien en zelfs een slang geaaid (levende). De Aboriginals zijn trouwens niet echt te vergelijken met de Maori, maar ik waardeer toch meer de cultuur van de Maori. Kan nog niet helemaal zeggen waarom, maar misschien heeft het wel te maken met het geen waarin zij geloven ten opzichte van waar de Aboriginals in geloven en hun manier van leven dat daarbij hoort.
Rond half 5 uit het museum gerold te zijn, wilde we naar de grote kathedraal van gisteren lopen. Eenmaal daar aangekomen was er een bruiloft aan de gang, dus konden we er niet in. Toen maar terug gelopen naar het water en daar lekker in het gras gelegen. Tenminste tot dat het begon te regenen en vervolgens steeds harder. Echt een echte regenbui, geen kleintje zoals in Nederland. We besloten toen maar om de gratis bus te pakken richting het hostel en toen kwam eigenlijk weer een fantastisch voorbeeld van de vriendelijkheid van de Australiërs. Wij stonden bij de halte en opeens vroeg de bodyguard van het casino, waarvoor we stonden, of we op de bus stonden te wachten. Deze reed op zaterdag namelijk niet meer na 5u en het was inmiddels al half 6. Iets wat iemand in Nederland niet zo maar tegen je zou zeggen. Hij hielp ons zelfs met een nieuwe buslijn naar het hostel uit te zoeken. Aangezien we hiervoor moesten betalen, zijn we maar terug gelopen. Halverwege echt moeten stoppen, want nu begon het nog harder te regenen, om erna toch maar door te lopen naar het hostel. Hier uiteraard een welverdiende warme douche genomen.
Ik heb nu net nog wat spaghetti van eer gister gegeten en me tas voor morgen ingepakt. Ik ga morgen namelijk naar ‘Kangaroo Island' en kan niet me normale backpack meenemen, maar moet wel uitchecken uit het hostel.

zo 8 jan
Zo deze trip had ik even nodig. Weer even wat avontuur en een mooi stukje Australië gezien.
Om kwart over 5 ging vandaag de wekker, want om kwart over 6 werd ik opgehaald voor mijn hostel. Vandaag mijn 2 daagse trip op het programma naar ‘Kangaroo Island' met ‘Adventure Tours'.
De busrit van Adelaide naar Cape Jervis (opstapplaats ferry) was ongeveer 2u. Als snel toen we Adelaide uitreden, zag je het Australische landschap tevoorschijn komen. Veel uitgestrekte vlaktes in de vorm van kleine heuvels met geelachtig gras en groene bomen (mooi om te zien).
De mensen van de busmaatschappij hadden expres niet verteld dat de ferry trip een klein beetje wild kon zijn en op de ferry zelf bleek al snel waarom. Op een gegeven moment hadden we zelfs een vrije val van 2 sec, zo wild was de boot. Het merendeel heeft daarom ook hun boottrip van 45min op het toilet doorgebracht.
Eenmaal aan de overkant in Penneshaw (afstapplaats van de ferry) ontmoette ik mijn groep en de buschauffeur ‘Grem'. Een geweldige kerel, weet ontzettend veel, woont hier al 5 jaar en is ontzettend enthousiast en wil iedereen zo veel mogelijk laten zien. Normaal gesproken bestaat de groep uit 20 mensen, maar wij hadden er nu 10: een ouder koppel uit Zwitserland, 2 wat oudere meiden uit Zwitserland, 2 jongere meiden uit Zwitserland, een meisje uit Frankrijk (zo die kunnen slecht Engels) een koppel uit Nederland/Marokko en een Italiaan. Een hele leuk groep gedurende mijn reis.
Op deze 2 daagse reis zouden we 400km in totaal gaan reizen over het hele eiland. Het eiland zelf is trouwens redelijk eenvoudig te beschrijven. Het is vrij vlak en als volgt opgebouwd: je hebt een harde of zanderige weg, met aan de zijkant grind/rotsen, dan een rij groene lage bomen en daarachter gele grasvlaktes met erop bomen (en uiteraard kangoeroes). Het eiland bestaat uit 3 soorten rots: red stone, lime stone en eentje die ik niet meer weet.
Het weer was niet helemaal top vandaag, maar regen en zon wisselde elkaar redelijk goed af. Tijdens mijn reis deze dagen heb ik tegen mezelf gezegd dat ik moet stoppen met het steeds vergelijken met N-Z en gewoon te genieten van het landschap hier. Dit lukte me aardig, want ook hier is het mooi.
Op dag 1 hebben we ontzettend veel gedaan, namelijk:
- Als eerst gingen we naar Rob's Cheep Shearing', waar een farmer ons liet zien hoe hij zijn honden trainde en een schaap scheerde.
- Vervolgens zijn we naar ‘Pennington Bay' gereden, volgens onze gids het mooiste strand van Zuid-Australië. Het was mooi, maar het kan mooier haha.
- Vervolgens zijn we doorgereden naar ‘Emu Ridge Eucalyptus Distillery', een huis van mensen die allemaal Eucalyptus spullen verkochten en hier hadden we lunch. Brood met sla, groente, fruit, vlees en sauzen (erg uitgebreid). Iedereen hielp mee met de voorbereidingen en de afwas achteraf.
- Na de lunch gingen we op weg naar ‘Seal Bay'. Hier zijn we langs het strand gelopen, waar een hele groep zeeleeuwen lag. Erg gaaf om 2 meter er langs te lopen en ervoor te zorgen dat ze niet jou richting op kwamen rennen.
- Volgende stop: Little Sahara. De plek om te gaan zandsurfen. We kregen allemaal een board en toen maar de duinen in. Het ging helaas niet zo snel als in N-Z, maar we hebben veel gelachen en zand gehapt.
- Na het zandsurfen gingen we op weg naar onze accommodatie voor vannacht: Vivonne Lodge in Vivonne Bay. Mooi stuk land dat van een gezin was en zij hadden kamers vrij voor mensen die wilde blijven slapen. Pooltafel, veranda, bbq, keuken en kangoeroes om je heen.
- Hier zijn we met de hele groep naar het strand gelopen, dwars door het bos heen. Gehoopt op een slang, maar die liet zich nog niet zien helaas. Wel van die grote rode mieren en torren.
Terug gekomen in het hostel, was Grem begonnen aan de bbq. Maar niet voordat hij mij en een Zwitsers meisje een koala in een boom had laten zien. Op de terug weg op de veranda nog staan kijken naar een paar kangoeroes, die vlak voor onze neus zaten te eten.
De bbq was een Australische, vlees en salade. Erg lekker en iedereen had zich goed volgegeten. Na het eten iedereen weer geholpen met opruimen en rond half 10 stond het pinguïn spotten op het programma. Het was inmiddels donker geworden en we gingen met de bus naar het water toe. Daar van alles gezien: kangoeroes en pinguïns. Niet veel maar wel erg bijzonder. Daarna met zijn allen op de rotsen gezeten en naar de zee zitten kijken. Het water en de golven waren ontzettend hoog en klapte hard en mooi tegen de rotsen aan (mooi gezicht). Daarbij scheen de volle maan in een soort van lichtstreep over het water, sterren boven je hoofd en golven die tegen de rotsen sloegen op de achtergrond. Een klein geluksmomentje om het zo maar te noemen.
Terug gekomen in het hostel, nog snel daar de kangoeroes bij de veranda zitten kijken (plus een possum) en vervolgens me bed ingedoken. Ik sliep met de Italiaan op de kamer en we konden uit 8 bedden kiezen.

ma 9 jan
De wekker ging om half 7, want om 7u stond het ontbijt klaar. Lekker muesli en brood. Na het ontbijt nog snel naar de koala gelopen, die inmiddels van boom was gewisseld en erna weer de bus in voor dag 2 op KI.
Ook op deze dag heb ik veel stops gemaakt:
- Eerst liet Grem ons zien hoe de post op het eiland werkte. Iedereen had een paar brievenbussen bij elkaar staan langs de weg, in de vorm van een fles of koelkast (je kan het zo gek niet verzinnen) en daar kan iedereen dan met de auto zijn post op komen halen.
- Onze volgende bestemming was ‘Flinders Chase National Park' en onderweg kwamen we allemaal Walibi's langs de weg tegen.
In het park aangekomen zijn we naar de ‘Remarkable Rocks' gereden, maar onderweg eerst gestopt bij een uitkijkpunt over het bos. Er was hier namelijk een grote bosbrand geweest die bijna 90% van het park verwoest had.
Eenmaal bij de rots aangekomen, hebben we hier een tijd rondgelopen. Het is een soort van rotsformatie met allerlei gaten erin door erosie en de zee. Mooi gezicht om te zien en bijzonder om er van alles in te ontdekken.
- Na de rots zijn we doorgereden naar een oude vuurtoren die ze vroeger gebruikte. Er werd dan door paarden alle goederen de berg op omhoog getrokken naar de vuurtoren.
- Laatste stop voor de lunch: Admirals Arch. Een geweldige rotsformatie met eronder allemaal zeehonden die lagen te slapen. Hier een uur rondgelopen, maar dat was zelfs te kort.
- De lunch van vandaag was in het park op een picknickplek en hield in: raps met kip, groente, sla en sauzen (goeie vulling voor de maag).
- Na de lunch naar het visitors centre van het park gelopen, daar wat rondgehangen om vervolgens door te rijden naar ‘Hanson Bay'. Een park met heel veel bomen en in deze bomen veel koala's. Wat een luie dieren zeg, maar wel schattig om te zien.
- Na de koala's een soort van verplichte stop in een Art Gallery, genaamd: Rusty Blue Gallery. Deze mensen maakte allemaal schilderijen en kunst, maar niet heel bijzonder.
- Eigenlijk was nu een beetje ons einde van de reis aangebroken. Om half 5 zijn we naar Kingscote gereden, de hoofdstad van het eiland, om daar door de enige hoofdstraat te lopen en een beetje rond te hangen.
- Vervolgens terug naar Penneshaw. Hier nog snel wat frietjes met zijn allen gegeten, afscheid genomen van Grem en hup de ferry op.
Gelukkig was de terug weg een heel stuk rustiger. De 45min gingen vrij snel en aan de overkant afscheid genomen van iedereen. De Italiaan, het Franse meisje en de 2 Zwitserse gingen in dezelfde bus als dat ik ging, maar de rest helaas in een andere. Ervoor hadden we ook al afscheid genomen van het Nederlandse koppel, want die vlogen terug vanaf het eiland. Ik heb trouwens mensen nog nooit zoveel foto's en filmpjes van elkaar zien maken, niet te geloven.
Ondanks dat de busreis bijna volledig in het donker was, was deze wel ontzettend mooi. De gele grasvelden, met groene bomen erop, kleurde steeds donkerder en af en toe zag je wat lichtjes tussendoor. Mooi gezicht om te zien.
Rond 11u was ik terug in me hostel. Ze hadden gelukkig de sleutel voor me opgehangen op het prikbord, omdat ik van kamer moest wisselen. Ik slaap nu in de ‘Cave'. Deze staat bekend om zijn vieze lucht, maar dat valt uiteindelijk allemaal nog wel mee.
Ik wou eigenlijk meteen gaan slapen, maar ja de rest van de groep zat nog erg gezellig beneden dus hier maar bij gaan zitten tot weer een uurtje of 1 haha.

di 10 jan
's Nachts nog even via een sms'je de skypetijd met een half uurtje verzet, maar toch om half 9 me bed uitgegaan. Ik naar de computers van het hostel gelopen, maar ze hadden maar één headset dus ik moest 45min wachten om eindelijk te kunnen skype met mam, pap en Tom.
Gehoord dat pap en mam met vrienden naar London gaan en dat Tom een leuke oud&nieuw had gehad.
Voordat ik weer de stad in ging, afscheid genomen van Stefan en Christopher, want die gaan richting Perth. Toen van Erik, want die gaat terug naar Brisbane. En als laatste van Ann-Katrin, want die wisselt van hostel omdat ze daar kan werken voor accommodatie.
In de middag weer de ‘Botanic Gardens' ingedoken, onder andere omdat ik hier nog geen foto's van had. Erna in het gras gelegen met mijn Lonely Planet in de hand, opzoek naar een hostel in Melbourne.
Vervolgens terug in het hostel geprobeerd verschillende hostels te boeken, maar omdat de ‘Australian Open' voor de deur staat zijn alle prijzen nu een stuk hoger. Uiteindelijk heb ik geboekt in ‘Melbourne Connection Travellers'. Een goed hostel heb ik gehoord, alleen ik moet hier wel minimaal 7 dagen blijven. Op zich geen ramp, want ik ontmoet in Melbourne ook weer de Duitse meiden en een Duitse jongen uit N-Z en Renske (ken ik van surfkamp in Frankrijk).
Na al het geregel gepoold met Erik (Duitse jongen) en erna samen gekookt. Inmiddels was op tv de film ‘the Hangover' begonnen, die we beide al te vaak gezien hebben maar hij blijft leuk.
Na de film nog een paar potjes pool gespeeld en rond half 12 me bedje in gegaan.

woe 11 jan
Een dag met heel weinig doen en toch heel veel vrienden maken.
Vanochtend weer een beetje uitgeslapen en eigenlijk de rest van de dag vrij weinig gedaan. Wat dingen nagezocht voor Melbourne en Tasmanië, waar ik allemaal heen wil gaan. Me mails bijgewerkt, beetje ontworpen, potje pool gespeeld en naar de nieuwe auto van Erik gekeken (had hij net gekocht).
s'Avonds stond de gratis bbq op het programma (elke woensdag). Rond 5u al met een hele groep bij de bar gezeten: Emma en Simone (Ned), Erik en Lia (Dui), Barry (Canada) en Paul (Eng). Over van alles gehad en de meeste zijn opzoek naar werk hier. Paul is zelfs zo gek om 32 dagen in het Ziekenhuis te gaan zitten. Dan mogen ze hem volstoppen met een bepaald medicijn en daarmee verdient hij 6500 dollar. Genoeg geld om proefkonijn te spelen dus.
Erna gegeten met het hele hostel, vooral veel vlees met salade en als toetje een chocoladecake. Na de bbq hadden de meeste zich ingeschreven voor de poolcompetitie. Voor 1 dollar kreeg je 3 levens en moest je elke bal erin potten die je maar wilde. Lukte dit niet, dan ging er een leven af. Uiteraard won er een Engelsman, want die zijn net zoals de Ieren geboren (en waarschijnlijk ook gemaakt) op de pooltafel.
Uiteindelijk begonnen veel Engelse en Ieren dronken te worden en hebben we erg veel gelachen met zijn allen en rond een uurtje of half 2 was het mooi geweest.

do 12 jan
Om half 11 hadden Simone en ik afgesproken om naar de chocoladefabriek te gaan. Om 11 uur zou hier namelijk een ‘gratis' rondleiding beginnen en wij hoopte daaraan mee te kunnen doen. Ik uitgezocht dat het ongeveer 20 min lopen was van het hostel, maar in plaats van rechtsaf te slaan en nog 1 min te lopen. Zijn we linksaf geslagen en hebben we 45 min gelopen en toen maar besloten dat het niet helemaal goed was (de nummers liepen namelijk alleen maar op), dus zijn we terug gelopen naar de goede richting. Hier om kwart voor 12 binnen gelopen en met een beetje mazzel was er nog een plekje vrij voor de tour van 1u. Toen zijn we maar het park ingelopen en geluncht.
Om 1u begon onze tour van 20min. Leuk om te zien hoe alles gemaakt werd en uiteraard hoe alles smaakte. Goeie chocola.
Na de chocoladefabriek terug gelopen naar het hostel, om een paar boterhammetjes te eten en te smeren en erna door te lopen naar de stad. Simone wilde wat dingen regelen voor de busreis naar het vliegveld voor morgen en ik wilde kijken of ik nog kaartjes kon krijgen voor het ‘World Tennis Challenge' toernooi van vanavond. In Adelaide is namelijk nu voor het 4de jaar een toernooi, waarbij oude tennissers en spelers van nu samen spelen tegen andere spelers , 3 dagen lang (en dit was de laatste avond).
Om half 4 waren we bij het stadion en er waren nog welgeteld 4 kaarten. Simone ging terug en ik ben om 4u het stadion in gegaan. Echt super, super, super vet. Heb Tommy Haas, Michael Llodra, Stanisla Wawrinka, Alexandr Dolgopolov, Pat Rafter, John McEnroe, Brad Gilbert eerst zien trainen met zijn allen.
Om half 7 begonnen alle wedstrijden. Er waren 2 banen waarop tegelijk gespeeld werd en ik zat op de zuid-tribune voor ‘court 2'. Niet een heel groot stadion, dus je kon alles goed zien van beide banen. Ik heb de volgende wedstrijden gezien:
Court 1: Court 2:
Ronde 1: Michael Llodra - Stanisla Wawrinka Tommy Haas - Alexandr Dolgopolov
Ronde 2: John McEnroe - Pat Rafter Henri Leconte - Brad Gilbert
Ronde 3: Llodra/Wawrinka - Leconte/Bahrami Haas/McEnroe - Rafter/Gilbert
Vooral de laatste ronde was fantastisch. Llodra en Leconte kwamen in hun onderbroek het veld op en vooral Bahrami was de meest geweldige trucs aan het doen. Op een gegeven moment wisselde ze, helaas voor mij vanwege de baan, van baan en spelers. Zo werd op baan 1 de trukendoos echt opengehaald en baan 2 was wat meer serieus. Vooral vanwege McEnroe, want die wil altijd winnen (maar kan nog steeds fantastisch tennissen).
Aan het eind van de avond tegen een uurtje of half 11 de prijsuitreiking zitten kijken, stadion was al half leeg, maar Tommy Haas en John McEnroe hadden hun titel met succes verdedigd en kregen een mooie beker uitgereikt.
Rond kwart over 11 was ik weer terug in het hostel. Nog tot half 2 film lopen kijken en toen afscheid genomen van Simone, want die gaat de volgende ochtend naar ‘Alice Springs'.

vrij 13 jan
Voor alle bijgelovigen, succes vandaag!
's Ochtends rustig opgestaan, ontbeten en gedoucht. Een beetje gepoold en gecomputerd en gewacht op een telefoontje van Ann-Katrin. Zij moest 's ochtends namelijk werken en in de middag zouden we naar het strand gaan.
Gedurende de dag werd het weer steeds minder en besloten we om niet naar het strand te gaan, maar lekker in de ‘Botanic Gardens' te gaan liggen.
Rond een uurtje of 5 nog even het centrum ingelopen om boodschappen te doen en vervolgens beide terug naar onze eigen hostels.
Als avondeten had ik sla met appel, banaan en perzik. Met erbij een stukje vlees in de vorm van een schnitzel.
Na het eten met een paar mensen van het hostel de film ‘Starsky & Hutch' gekeken en als afsluiting van de dag nog een potje pool gespeeld.
Mam gefeliciteerd!! Al 53 jaar, das best oud haha. Best grappig, want hier ben je al een hele dag jarig en in Nederland moet de dag nog beginnen.

za 14 jan
Om kwart voor 8 had ik de wekker gezet, want om 8u zat ik weer voor de computer. Ervoor nog snel even me was erin gegooid, want nu was het nog rustig.
Met Mam, Pap, Oma, Marloes en Joris geskypt voor de verjaardag van Mam. Iedereen was net terug van het eten en Mam vertelde dat ze een leuke dag had gehad en goed verwend was.
Na het skype me ontbijtje gemaakt en geprobeerd me was in de droger te gooien, maar die was voor de komende 1,5u bezet.
Om 1u had ik met Ann-Katrin afgesproken om naar het strand te gaan. Op de weg naar de tramhalte nog snel even boodschappen voor vanavond en morgenavond gedaan. Ik had alleen haar sms'je niet begrepen, dus uiteindelijk stonden we beide op een verschillende plek op de tram te wachten haha. Het strand ligt in een suburb van Adelaide, genaamd: Glenelg. Ongeveer 25min met de tram. Een leuk klein stadje op zich, aan het strand en vol met winkeltjes, restaurantjes en veel toeristen.
Het strand lag vooral voor met gezinnen en backpackers, maar het was minder druk dan ik verwacht had. Veel wind, 30 graden in de zon en strak blauwe hemel, kortom een geweldige combi om te verbranden (is niet gebeurd trouwens).
Op de terug weg zijn we nog het stadje doorgelopen en uiteraard ijs gehaald. Nog even in het gras gelegen bij het strand en rond 7u de tram weer terug genomen.
Als avondeten had ik spaghetti met de eigen gemaakte tomaten, kaas en kaneel saus.
De rest van de avond weer veel gelachen en gepoold. We probeerde een Argentijn Duits te leren en dat was erg grappig.

zo 15 jan
Santos Tour Down Under!
Geen wekker, maar wel ervoor zorgen dat ik het gratis ontbijt niet miste. Dit betekende dus rond 10u me bed uit en nog lekker een half uurtje om te ontbijten.
Vandaag zou in Adelaide de ‘Tour Down Under' beginnen. Het is de ‘Tour the France' van Australië zullen we maar zeggen, met erg veel bekende renners.
Om 2u had ik weer met Ann-Katrin afgesproken en nog een Duitse jongen uit haar hostel. Eerst nog even in het park gelegen en toen naar de start/finish gelopen van de tour.
Om kwart voor 4 begonnen de vrouwen met racen: 15 rondjes, ongeveer 40min. We stonden vlak na de finish, dus we hadden goed zicht op het rechte stuk van de baan. Na de race dachten we, tenminste in ieder geval ik, dat de tent op het midden van het plein voor de prijsuitreiking zou zijn. Hier echt veel en veel te lang in de volle zon gewacht, maar het bleek uiteindelijk meer dan de moeite waard. We stonden bijna vooraan en het bleek niet de prijsuitreiking te zijn, maar de teampresentatie van de heren. Dus alle renners kwamen voorbij en uiteraard ook ‘Team Rabobank'. De presentatie duurde ongeveer tot half 7 en om 7u begon dan de echte race voor de heren. We konden helaas niet meer op dezelfde plek staan, maar nu stonden we iets voor de start. Dus nog steeds goed zicht op het rechte stuk. De race duurde ongeveer 1u&3m. Tering wat gaat dat hard zeg. Als ze voorbij kwamen crossen voelde je de wind langs je heen blazen. Andre Greipel heeft uiteindelijke gewonnen.
Eerst afscheid genomen van Ann-Katrin, want die zie ik waarschijnlijk niet meer. Heel misschien nog in Thailand, want we zitten er allebei in April. Om na de race snel terug te snellen naar mijn hostel, want ik had nog ongeveer een uur om te koken De keuken gaat namelijk om half 10 dicht. Weer even oer Hollands: gekookte aardappels met een schnitzel en boontjes.
Inmiddels is het nu half 10 en ben ik dit verhaaltje aan het type. Mijn backpack had ik vanochtend eigenlijk al voor een groot gedeelte ingepakt. Want morgen om 6u vertrek ik richting Melbourne, voor onder andere de reis over de ‘Great Ocean Road'.

Tineke

Hoi Jip,

Leuk om jouw ervaringen te lezen over Kangaroeeiland. Het is voor ons nog maar zo kort geleden, dus ik was weer helemaal terug in de sfeer. Ben benieuwd hoe je de Great Ocean Road zal ervaren. Wij vonden het prachtig. Hopelijk heb je tijd om bij Jack en Dee langs te gaan die je zeker allemaal niet-toeristische plekjes kunnen laten zien. Veel plezier verder.

Je nichtje

Hi lieve neef, wat een leuk verhaal weer! Weer allemaal leuke dingetjes gezien en beleefd. Ik hoop maar dat je moeder dat stukje niet leest over '53 da's best oud', want dat is natuurlijk niet echt aardig he ;) Haha! Veel plezier, dikke knuffels! X

Léonie

Hey Jippie,

heb weer even al je verhalen van de laatste tijd gelezen, inmiddels 1.5 uur verder ;-) Echt super om alles weer te lezen! En wat leuk van het World Challenge toernooi, alvast een voorproefje voor de Australian Open :P
Geniet! Liefs

Je zus!

Lieve broer!
Een tip: Stop met in de zon te liggen ;) Denk dat je het dit keer van Pap en mij gaat winnen!
Hier schijnt op het balkon nu een heerlijk zonnetje, maar moet er niet aan denken om in deze kou daar te gaan zitten. Toch wilde ik het bijna doen, nu ik weet hoe zwart jij wordt!
Helaas is mijn laptop nog steeds mijn beste vriend :)!
Kus en have fun in Melbourne

Oma

Kom net thuis van mijn Zondag-bridge en meteen jouw verhalen weer gerlezen. Top jochie. Leuk om je weer gezien en gesproken te hebben afgelopen Vrijdag.

Liefs en knuffel Oma