Noosa - Everglades - Fraser Island

Hey Allemaal,

Hoe is het met iedereen? Ik weet het, ik heb een tijdje niks van me laten horen, maar kwam er gewoon niet aan toe. Ik denk dat het nu 2u leeswerk is, maar het is zeker de moeite waard;)
Ben net terug van Fraser Island, nat maar super leuk. Morgen vertrek ik naar Agnes Water, de laatste plaats om te surfen en dan Whitsundays:D Hopelijk met mooi weer!
Iedereen bedankt weer voor alle reacties, worden er wel steeds minder: GEINTJE!!:p
Veel lees plezier!

Groetjes,
Jip

za 18 feb
Laatste dag in het winderige, maar ow zo lekker warme Surfers Paradise. Het strand is lekker, maar met veel stroming in de zee, dus helaas geen surfen voor mij in Surfers. Ook heb ik in Surfers geprobeerd Ariane te ontmoeten, de vrouw uit Brazilië, die ik in N-Z heb ontmoet. Ze woont in de Gold Coast, niet ver van Surfers. Maar helaas is het er niet van gekomen, omdat ze steeds moest werken.
Om half 10, ondanks de ventilator, mijn bed uitgegaan omdat het toch al wel warm was in de kamer. Weer crusli als ontbijt en een kiwi voor de vitamientjes.
De Canadese meiden waren de stad en in de andere naar een ‘National Park' verderop. Ik heb eerst een klein potje tennis gespeeld met Victor, een Franse jongen en ben erna naar het strand gegaan. Rond 1u terug gelopen om brood te smeren voor de rest van de dag. Ik eet de laatste weken vooral rozijnen brood, omdat het normale brood eigenlijk niet te eten is. Maar dit is wel lekker. En rond 2u kwamen Adele en Sarah erbij en rond half 4 ook nog Hannah, want Melanie voelde zich niet zo lekker.
Ik denk dat rond 5u de zon aan het verdwijnen was achter de gebouwen en Hannah en ik terug gelopen zijn naar het hostel. Hier samen met Melanie ons hostel in Brisbane geboekt: Base Backpackers Embassy. Er zijn 2 ‘Base' hostels is Brisbane blijkbaar, maar deze was op ‘hostelworld'(website) goedkoper. We zijn er wel achter gekomen dat via internet boeken veel goedkoper kan zijn dan bellen en reserveren.
Mijn avondeten was dit keer brood en crusli, omdat ik eigenlijk te lui was om naar de supermarkt te lopen. Erna mijn backpack weer zo goed als ingepakt, want morgen vertrekken we naar Brisbane.
In de avond kwamen twee Canadese kamergenoten van Hannah en Melanie (die in de verte ook nog familie van hun zijn ook, hoe klein is de wereld) met het idee om te gaan bowlen. Dus wij met zijn 5'en naar het centrum gelopen naar een bowlingcentrum met kei harde muziek en teveel gekke mensen. Hier een potje gespeeld en een leuke avond gehad.
De terug weg weer via het strand gelopen dit keer en bij de ingang van het strand voor ons hostel een half uurtje gezeten en naar de sterren zitten kijken, terwijl ook Sarah en Adele inmiddels erbij gekomen waren.
Rond half 12 lag ik weer in mijn bed, terwijl het merendeel van mijn kamer denk ik mee was naar de kroegentocht.

zo 19 feb
Om kwart voor 9 zaten we in de bus van het hostel, op weg naar het busstation. Hij moest zelfs 2 keer rijden, omdat er zoveel mensen weg gingen vandaag.
Rond kwart voor 10 zaten we in een nieuwe bus van de Oz-Exp, voor een rit van 1u en 15min naar Brisbane (Londen in het klein). In de bus zat ik naast Olivia, die in Surfers bij een vriendin was blijven slapen.
Ook in Brisbane bij het busstation afgezet en daar na Jimmy weer tegen gekomen te zijn en zijn verhaal over het ziekenhuis aangehoord te hebben (iemand had was in zijn drank gestopt waarschijnlijk), zijn we naar ons hostel gelopen. In de hitte, met zware backpack, dus dit betekende een goeie waterval op de rug.
Helaas zitten we niet in dezelfde kamer, maar wel op dezelfde verdieping. De eerste jongen die ik in mijn kamer tegen kwam was een Nederlander haha. Voor de rest 2 Zwitserse meiden gezien, waarvan er eentje zoveel rotzooi op de grond heeft liggen, dat ik bijna niet eens bij mijn bed kan komen.
Eerst boodschappen gedaan bij de Woolworth (1min lopen) en na een lunch op het dakterras van het hostel, was het de bedoeling om te douchen en erna de stad in te lopen. Maar na 45min waren Hannah en Melanie nog steeds niet klaar, dus besloot ik maar eens aan te kloppen. Nog geen één van hun had gedoucht en ze lagen beide in bed. Dus ben ik zelf maar de stad ingedoken op weg naar de ‘City Botanic Gardens'. Terwijl ik hier naar toe liep, kwam aan de andere kant Simone aanlopen. Het Nederlandse meisje dat ik in Adelaidein het hostel had ontmoet. Samen naar de tuinen gelopen en in het gras en later aan het water gezeten. Alle verhalen aangehoord, van wat zij allemaal gedaan had. Want dit staat mij allemaal nog te wachten en het klonk erg goed.
Vlak voor sluitingstijd nog snel brood en melk in de supermarkt gehaald, want dat was ik uiteraard weer vergeten. En net bij de Canadese aangeklopt, die wel de stad in waren gegaan, maar nog niet hadden gedoucht. Ik zit nu op mijn bed (inmiddels bereikt), mijn verhaal van gister en vandaag te type en te wachten totdat we kunnen koken. Vanavond mijn pasta gerecht met kaneel, dus ik hoop dat de meiden het lekker vinden.
En dat vonden ze! We zaten eigenlijk al best snel vol, maar na 1,5 zitten kletsen was alle pasta en saus verdwenen. Ik was alleen zo stom geweest om tomaten pure te kopen in plaats van saus. Gelukkig maakte melk een hoop goed.
Uiteindelijk hebben we op de gang, omdat er mensen al sliepen in mijn kamer, de film ‘The Social Network' zitten kijken. Geniale film!
Nu is het kwart voor 11, ga ik mijn tanden poetsen en lekker slapen. Want ik heb toch wel spierpijn van het tennissen en moe van de dag.

ma 20 feb
Iedereen in mijn kamer was gewoon al om half 8 het bed uit. Dit vond ik toch iets te vroeg, maar om half 9 was het mooi geweest. Douchen, ontbijten en klaar maken voor mij looptocht door Brisbane. Ook van Brisbane stond er weer eentje in mijn Lonely Planet en ook deze heb ik weer iets uitgebreid:
- Anzac Sq: het startpunt van de tocht en vlakbij het centraal station.
- Shrine of Remembrance: monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van WOI en WOII, gelegen op het Anzac Sq.
- Post Office Sq: een plein waar ze nog steeds aan het bouwen waren helaas, maar op het eind stond een oud gebouw (General Post Office) dat vroeger het postkantoor was geweest (mooi oud gebouw).
- St Stephen's Cathedral: de kathedraal van Brisbane. Van buiten oud en mooi, maar van binnen te nieuw en kil (naar mijn mening). Alleen het aller-achterste stuk was wel mooi. Hier hadden ze een glazen muur gebouwd, waar het licht op een bepaalde manier naar binnen scheen. Het kleine gebouwtje ernaast was ook bijzonder, met een houten beeld en groot bloemstuk in het midden.
- Market Street Cafe: een bijzonder cafe in Brisbane, maar ik ben er niet binnen geweest.
- City Botanic Gardens: via de pier, met uitzicht op de brug en de rivier, naar de tuinen gelopen. Had gehoopt hier veel bloemen aan te treffen, maar helaas waren er alleen maar bomen, gras en 2 kleine meertjes.
- Mangrove Boardwalk: aan het eind van de tuinen waren een aantal houten vlonders in het water, waarbij je door de bomen in het water liep met uitzicht op de rivier.
- South Bank Parklands: via de ‘Goodwill Bridge' ben ik de rivier overgestoken naar de ‘South Bank'. Een lange strook langs het water waar je het theater, de bieb, de musea, het reuzenrat en de art gallery's kan vinden. Plus een meer dat ze gemaakte hadden, midden in het park. Met zand op de bodem en strand eromheen (met palmbomen). En je zit dan gewoon in het water en je kijkt uit op de rivier en de gebouwen aan de overkant.
- Op dit punt heb ik mijn tour uitgebreid met: Queensland Museum, Queensland Art Gallery en Gallery of Modern Art. Op zich geen heel bijzondere collectie, maar de gebouwen van binnen waren mooi en er zaten af en toe wat mooie kunstwerken tussen.
- Treasury Building: super mooi en oud gebouw, waar nu een hotel en casino in zit.
- Ook dit stuk weer uitgebreid, want in de punt van de ‘City Botanic Gardens' lagen: Parlement House, QUT Art Museum en Old Government House. Helaas was het museum gesloten, het Parlement House alleen open voor guided tours, maar het Government House kon ik wel in. Alle meubels waren er uit, maar van binnen was het nog steeds super mooi en er hing een collectie van schilderijen van een Australische kunstenaar.
- City Hall: eindpunt van de tour en ook helaas was dit oude gebouw gesloten vanwege werkzaamheden.
Op de terug weg de rest ge-sms't en boodschappen voor vanavond gedaan en toen ik de keuken in kwam lopen zaten Melanie en Hannah daar. Net terug van weer en dag shoppen.
Rond 3u zijn we met zijn 3'en naar het meer gelopen om te zwemmen. Het begin van de dag was zonnig en ontzettend warm, maar nu waren er meer wolken (gelukkig).
Rond 5u weer terug gelopen en erna gelijk eten gemaakt: pasta met broccoli. Rond 9u hadden we afgesproken met Adele en Sarah, maar ervoor nog met mijn Nederlandse en Engelse kamergenoot op de kamer gezeten. Iedereen is al in Thailand geweest of gaat nog, van de mensen die in Australië zijn. Dus ook nu hebben we ervaringen uitgewisseld en dingen die echt zou moeten doen of echt niet. Plus het feit dat alles gewoon super super goedkoop is daar, zeker vergeleken met hier.
Rond half 9 zijn we naar de bar gelopen in het centrum, waar Adele en Sarah een bbq hadden. Er was een quiz gaande en we hebben meegedaan, maar heel bijzonder was het allemaal niet. Iedereen was moe (echt iedereen is elke dag moe en we weten niet hoe het komt) en rond 11u zijn we weer terug gelopen naar het hostel, meteen door het bed in.

di 21 feb
In de ochtend niet veel gedaan. Wat later opgestaan en ontbeten. Tijdens het ontbijt mijn verhaal over gisteren geschreven en met Melanie en Hannah zitten praten. Zij gingen vandaag naar een ‘Koala Sanctuary, om een koala vast te houden. Ik had hier niet zo de behoefte aan en vond het ook het geld niet waard.
In de ochtend ook met Pap en Mam zitten sms'en, want die zaten nu in een super luxe kasteel, waar Tom de komende 5 maanden gaat werken in de buurt van Londen.
Rond 11u ben ik naar de ‘Roma Street Parklands' gelopen. Voor mij het allermooiste plekje van Brisbane. Een soort van ‘Botanic Garden', maar dan 100 keer mooier. Overal waren planten, bloemen en water. En er liepen tientallen hagedissen rond en af een toe een paar grote spinnen.
Ook deze dag was weer ontzettend benauwd. Er was zon, bewolking en af en toe wat gerommel in de lucht. Maar na 1min was je al vrij doorweekt van het zweet.
Na de tuinen terug gelopen naar mijn hostel om erna door te lopen naar de ‘City Botanic Gardens' met een heerlijke 1$ cappuccino om vervolgens languit in het gras te gaan liggen met ‘The Hobbit' in mijn handen. Hier eigenlijk de rest van de middag rondgehangen. Af en toe rondgelopen om nog wat van de tuinen te bekijken, wat ik gister niet gezien had. Dit was namelijk het kleine meer en was mooi om te zien. Voor de rest heb ik bankjes hoppen gedaan en mijn boek gelezen. Onderweg in een boom dacht ik een uil te zien, maar het was een Kaccabura (de lachvogel). Helaas maakte hij geen geluid, want dat moet dus op een mensenlach lijken.
Rond 4u terug gelopen na een tijdje wat gedonder in de lucht. Het heeft uiteindelijk niet geregend, maar het waaide wel hard. Eten gehaald voor vanavond en vervolgens op mijn bed nog even snel een hoofdstuk uitgelezen.
Rond 6u rijst met vlees en boontjes gemaakt en om 8u zat ik achter de computer om te skype met Oma, want die was vandaag 85 jaar geworden. We hebben het gehad over de cadeaus die Oma gekregen had en over hoe geweldig gezellig het etentje en haar feest waren geweest. Plus nog veel meer dingen. Het was ontzettend gezellig en leuk Oma op deze manier gesproken te hebben.
De rest van de avond heb ik de ‘Pineapple Express' zitten kijken, met een zakkie chips op schoot en een fles water met limonade naast me.

woe 22 dec
Om half 11 hadden Simone en ik afgesproken buiten voor de ingang van de ‘City Botanic Gardens' om vervolgens naar de overkant van de rivier te lopen. Aan de overkant moest namelijk een mooi uitkijkpunt zijn, genaamd: Kangaroo Point. Op de één of andere manier verdwalen Simone en ik steeds als we lopen en we lopen ook altijd heel veel. Ik denk dat we ongeveer 45min gelopen hebben naar de overkant en bovenop de berg was een soort kunstwerk en je kon over de rivier uitkijken. Leuk om te zien, maar zeker geen highlight of Brisbane, zoals sommige ons vertelde. Misschien dat het in het donker specialer is.
Na een uur in het gras gelegen te hebben, moesten we ook weer de weg terug vinden. Besloten om nu de andere brug te nemen en na te ver doorgelopen te zijn en vervolgens weer terug. Konden we eindelijk de brug op om de rivier weer over te steken.
Simone haar hostel was direct aan de andere kant en hier was ook een ‘Peter Pan office' naast haar hostel, waar je gebruik kon maken van gratis internet. Dus ik heb hier mooi mijn hostel voor ‘Mooloolaba' geboekt.
Tijdens het lopen op de brug zag ik onderweg een grote kathedraal uitsteken tussen de gebouwen. Ik dacht dat ik ze allemaal gezien had, maar blijkbaar nog niet. Simone vertelde me dat ik er langs zou komen op de weg terug naar mijn hostel. Een oude kerk en veel mooier van binnen dan de vorige.
Ik denk dat ik rond kwart voor 3 weer terug was in mijn hostel, waar de Canadese meiden inmiddels ook weer terug waren van hun nacht slapen bij een kennis uit Brisbane, die ze kennen vanuit Canada.
In de middag weer het park ingedoken met een cappuccino en mijn boek. Om rond 5u bij de Canadese aan te kloppen, om pannenkoekenmix (kant-en-klare met water), kaas en ham te halen in de supermarkt.
Niet de beste pannenkoeken, maar toch eetbaar (pan was kut en beslag was klote).
De dames moeten om 8u alweer klaar staan om opgehaald te worden door hun vriend en ik denk dat ik samen met Adele en Sarah hun ontmoet in de ‘Down Under Bar' in Brisbane. Blijkbaar de slechtste bar die er is.
Nu net mijn 2 nieuwe Nederlandse kamergenoten ontmoet: Mathijs en Tessa. Dus dit is mijn eerste kamer sinds tijden, waarbij nu echt de helft van de kamer Nederlands is. En misschien gaan ze mee naar de bar vanavond.
Eigenlijk een min of meer mislukte avond uit gehad. Melanie en Hannah waren naar hun vriend Malcom toe en zouden om 10u bij de bar zijn. Dit werd uiteindelijk half 12. Ik heb dus al die tijd zitten wachten en Sarah en Adele kwamen ook pas laat.
Vervolgens kwamen we de bar niet in omdat Sarah geen geldig bewijs mee had in de vorm van een paspoort. Toen zijn we naar een andere bar gegaan, Victory, hier wel erg gelachen met Melcom en vervolgens weer terug naar de Down Under bar. Waar het nu wel lukte om binnen te komen, omdat ik mijn kamersleutel bij me had en we net deden alsof Sarah en Adele ook in ons hostel sliepen. Maar de rest van de avond was eigenlijk niet heel bijzonder, veel dronken mensen en geen gezellig sfeertje. Om 2u lag ik daarom ook weer lekker in mijn bedje.

do 23 feb
Om 9u mijn bed weer uit om eerst ontbijt te halen bij de supermarkt. Op de weg naar beneden kwam ik Melanie en Hannah tegen, zij vertrokken vandaag naar Noosa. Ik denk dat ik ze helaas de komende weken niet meer zie, omdat we waarschijnlijk steeds langs elkaar zullen reizen.
Ontbeten, mijn brood gesmeerd en vervolgens op weg naar de bieb. Ik heb geprobeerd om trouwens weer normaal brood te eten. Tenminste dat is voor Australische begrippen wit brood, maar ik krijg het niet weg, dus ik ben weer terug bij het lekkere rozijnen brood.
Inmiddels kwam het vandaag met bakken de lucht uit, dus op weg naar de bieb heb ik een paraplu gekocht. Ik moest namelijk de brug over en die lag in de open lucht in de stromende regen. Met mijn tas (laptop erin) op mijn buik en een plu boven mijn hoofd op weg naar de bieb. Op de brug rijden ook bussen en het voetpad ligt er gelijk naast. En dan zie je het al aankomen: in de verte komt er een bus aan en in plaats van afremmen rijdt hij vol door een plas heen en dan weet je gewoon dat je weer een waterval over je heen kan verwachten.
Uiteindelijk toch nog redelijk droog aangekomen bij de bieb rond een uurtje of 11, waar ik nu nog steeds droog zit. Ik heb mijn mail weer kunnen lezen en beantwoorden en lekker muziek op mijn laptop zitten luisteren (Jason Mraz, Jack Johnson, Milow en Adele).
Rond een uurtje of 3 was ik weer terug in mijn kamer, nog koud van de toch door de inmiddels miezerregen. De rest van de middag zitten ontwerpen op mijn laptop, boodschappen gedaan, zitten praten met Tessa & Mathijs, mijn backpack gepakt en mijn boek zitten lezen.
Half 7 zat ik in de keuken aan een tafel met voor mij een heerlijke maaltijd: sla, komkommer, perzik, appel en bacon.
Ik zit nu weer mijn verhaaltje over vandaag af te typen en heb net de film ‘Whale Rider' zitten kijken. Een prachtige film over de Maori in Nieuw-Zeeland. Er gebeurd niet heel veel in de film, maar het verhaal is prachtig en ik herkende een hoop dingen van de leefstijl van de Maori (een aanrader).
Zo meteen tanden poetsen en dan lekker slapen. Ook al is het pas 10u.

vrij 24 feb
Rond 10u, na uitgecheckt te hebben, liep ik met mijn backpack op de rug op weg naar het busstation. Regenzak om me backpack, want ook vandaag was het weer aan het regenen (motregen in Brisbane).
Om 11u kwam de Oz-bus aanrijden en daar stapte Jo,Cecille, Lizzy en James uit. Leuk om weer even wat bekende te zien. En samen met mij stapte Yvette, een Nederlands meisje van de bus naar Byron, op de bus.
Ik was de enige die vandaag ik Mooloolaba uit zou stappen en ervoor zijn we met zijn allen gestopt bij een uitkijkpunt over de ‘Glass House Mountains'. Inmiddels kwam het met bakken de lucht uit en kon je niet heel ver kijken, maar tocht was het uitzicht prachtig. Het gebied was vroeger en vulkaan geweest, die uiteindelijk tot uitbarsten is gekomen. Overal kon je bos zien, met op verschillende plekken bergen die er boven uit staken en ondanks de regen maakte de wolken die rond de bomen bleven hangen, het extra speciaal.
Vlakvoor Mooloolaba, weer even kort gestopt bij een groot kunstwerk. Dit keer was het ‘de grote grasmaaier' (ja ja ze worden als maar beter).
Rond half 3 was ik in Mooloolaba voor mijn verblijf in ‘Mooloolaba Beach Backpackers. Hetzelfde hostel waar Sarah en Adele ook zitten. Mooloolaba ligt aan de ‘Sunshine Coast'.
In de stromende regen boodschappen gedaan en eigenlijk de rest van de dag film zitten kijken beneden met sommige mensen uit het hostel (Borne Identity, Finding Nemo, In to the Wild en nog eentje waarvan ik de naam niet weet). Tussendoor weer pasta gemaakt en ook in dit hostel moet je het bestek huren. De hele avond heeft het geregend en zelfs een tijd met flitsen in de lucht. Hopelijk wordt het morgen beter, maar waarschijnlijk pas vanaf zondag.
Rond half 10 sluit het buitengedeelte en moet je of naar binnen of de kroeg in. Adele kwam nog wel even gedag zeggen, maar al vrij snel ben ik naar mijn kamer gegaan.
Ik slaap op een 4-persoons kamer, maar alleen met een Zwitserse kamergenoot nu. Hij heeft heel Azië ongeveer al gezien en kon me geweldige dingen vertellen over Thailand. Ik op mijn buurt kon hem vertellen hoe N-Z is, waar hij straks heen gaat. We konden eigenlijk beide een beetje onze mening over Australië delen: de oostkust is leuk, maar de nadruk ligt meer op het feesten in plaats van op mooie dingen die je kan zien.
Nu is het bijna kwart voor 11, bekijk ik nog even mijn foto's die ik vandaag gemaakt heb en ga dan slapen. Morgen niet al te laat op, want er is gratis ontbijt tussen 8 en 9u.

za 25 feb
Om half 9 zat ik aan het gratis ontbijt: toast met serials. Na 10min samen met Sarah en Adele.
Na het ontbijt gewacht tot hun uitgecheckt hadden en toen zijn we met zijn 3'en het dorp in gelopen. Af en toe kwam de zon door vandaag, maar vooral veel bewolking. Gelukkig in ieder geval geen regen meer zoals gisteren.
Rond half 1 waren we terug in het hostel, na eerst nog even langs de supermarkt gelopen te zijn die Sarah en Adele gister niet konden vinden in de stromende regen. Snel wat gegeten en toen afscheid genomen. Ik weet niet zeker of ik ze nog zie, we zitten vaak wel in dezelfde plaats de komende weken, maar we zijn ook beide dan op verschillende dagen op een trip naar een eiland. Maar je weet maar nooit, zou wel gezellig zijn.
Rond half 2 had ik een surfboard gepakt van het hostel, op weg naar het strand. Het water is hier niet zo mooi en het strand niet heel bijzonder, maar er zijn golven. Helaas waren de golven niet zo goed om op te surfen. Ik heb er geen eentje kunnen pakken helaas. Ze waren heel hoog dicht bij het strand, maar braken ook heel snel. Ik heb nu een mooie bult op mijn kop als aandenken aan deze dag haha (wordt je alleen maar harder van).
Terug gekomen in het hostel al het zout eraf gespoeld en weer mijn boek zitten lezen. Hij is nu echt bijna uit. En rond 7u was er een gratis bbq, waar ik tot half 7 nog niets vanaf wist.
De rest van de avond samen met Sven, mijn Zwitserse kamergenoot, en na een tijdje met Adam een Engelse jongen de hele avond over voetbal zitten praten. Kortom gewoon een mannenavond!
Nu is het kwart voor 10, beneden is alles weer afgesloten en ik ga zo meteen mijn ogen weer sluiten. Voor het eten had ik mijn backpack alweer gepakt. Ik vertrek morgen pas rond kwart voor 3, maar ik moet wel voor 10u uitchecken.
Toch nog even voor het slapen gaan mijn boek uitgelezen. Ik hoefde nog maar één hoofdstuk en kon het toch niet laten. Ik heb me verbaasd over hoe makkelijk ik het verhaal begreep. Ik had verwacht dat ik veel moeite zou hebben met de Engelse woorden, maar verbazingwekkend genoeg kwam ik er aardig goed doorheen.

zo 26 feb
Om half 9 zat ik weer aan het gratis ontbijt en om 10u was ik uitgecheckt. Na het ontbijt samen met Sven wat informatie uitgewisseld. Hij heeft wat dingen opgeschreven over Thailand waar ik heen zou moeten gaan en ik heb hetzelfde gedaan voor N-Z. Dit allemaal onder een schuin oog kijkend naar de film ‘Liar Liar'.
Nadat Sven vertrokken was ben ik naar de McDonald's gegaan voor gratis internet. Tenminste het internet was gratis, maar de verbinding was klote. Ik denk dat ik hooguit 2 mails heb kunnen beantwoorden en voor de rest met veel geduld zitten wachten totdat er iets weer reageerde.
Terug in het hostel, wat ik trouwens niet zo'n heel leuk hostel vond, nog film zitten kijken (Men in Black). Er was een grote groep mensen die al lange tijd bij elkaar was en niet echt open was voor andere mensen.
Om kwart voor 3 werd ik weer opgehaald door de Oz-bus, waar nu maar 6 mensen inzaten. Erg rustig, maar de buschauffeur was een surfer, dus voor de 45min in de bus hebben we het hier heel kort over gehad.
Om half 4 waren we in ‘Noosa' (nog steeds aan de Sunshine Coast). Hier werd ik met een busje van de YHA opgehaald om naar mijn hostel gebracht te worden: Halse Lodge (YHA hostel). Tot nu toe het aller leukste, beste en mooiste hostel. Melanie en Hannah hadden het me aangeraden en daarmee niks teveel gezegd.
Na ingecheckt te hebben, bij de meest vriendelijke mensen achter de receptie, wilde ik gelijk gaan surfen. Helaas waren alle surfen weg, dus ben ik maar gaan zwemmen. Noosa is opgedeeld in een aantal delen en ik zit bij het hoofdstrand. Mooi met rotsen aan de zijkanten, maar helaas wel kwallen in het water.
Rond 5u was ik terug, want om 6u hadden we een welkomstdrankje voor alle nieuwe mensen (nog nooit eerder meegemaakt). Iedereen kreeg een glas rode of witte wijn en er werd wat verteld over het hostel en zelfs een groepsfoto gemaakt. Als je jezelf dan ‘tagt' in de foto op facebook, kan je een uur gratis internet krijgen. In mijn kamer had ik al kennis gemaakt met Alester (Eng) en Matser (Dui). Alester werkt al voor 8 jaar in Sydney en Matser is hier ook al voor 5 maanden. Eigenlijk de hele avond met hun opgetrokken en erna ook met Tom (Dui). Tijdens het eten met Alester zitten praten en erna samen met Alester, Tom en Matser zitten poolen, tafeltennissen en chillen op het balkon. Het hostel is echt zo mooi: balkon, bar eraan vast, grote leefruimte met pooltafel en tv, tafeltennis buiten, grote keuken, etc. Tijdens het poolen kwam er ook nog een andere Duitse man bij met zijn zoon, die een potje meegespeeld hebben. Zo ontzettend groot verschil met het andere hostel, echt weer eens een super leuke avond gehad. Zelfs met de dronken Australiër die af en toe bij ons kwam zitten.

ma 27 feb
Om 9u de wekker gezet, snel ontbeten, want ik wilde vandaag zo snel mogelijk mijn 3 daagse kanotrip naar de ‘Everglades' boeken. Dit is een gebied, waarvan er maar 2 zijn op de wereld: eentje in Florida en eentje in Noosa. Het moet een super groot natuurgebied zijn met speciale wateren en regenwoud denk ik.
Helaas was het nationaal park nog niet open, dus ben ik eerst maar boodschappen gaan doen voor deze trip. Je moet eten hebben voor 3 dagen en je moet het allemaal in je kano mee kunnen nemen (goed bedenken wat ik mee wil nemen dus). Terug gekomen in het hostel, mijn voorlopige tour geboekt. Omdat het zoveel geregend heeft de laatste dagen, mag je het nationaal park nog niet in. 's Middags wordt ik terug gebeld over of het doorgaat. Tijdens het bespreken van mijn tour kwamen ook Hannah en Melanie ineens binnen lopen. Zij kwamen net terug van de kanotrip, wel een andere dan ik ga doen, maar vonden het niet zo heel bijzonder. Gelukkig hoorde ik dat ik naar de mooiere gedeeltes ga, dus ik ben erg benieuwd.
Na het boeken, een surfboard gehuurd. Ik sloeg eerst stijl achterover van de borg die je moet betalen, namelijk: $100. Een beetje belachelijk, maar ja ik wil uiteraard surfen.
Onderaan het hostel, dat op een heuvel ligt, was een kleine winkel waar ze shirt verkochten voor het surfen. Deze waren gelukkig een stuk goedkoper dan in Byron Bay, dus ik heb er eentje voor mezelf gehaald (en dat was maar goed ook).
Rond 11u was ik denk ik op het strand en ik wist waar ik het water in moest gaan: aan de rechterkant bij de rotsen. Hier 1,5u zitten surfen, maar helaas maar 2 keer gestaan. Duurde lang voordat de golven kwamen en er waren zo veel surfen dat ik vaak andere maar voor heb laten gaan. Daarnaast was het meer surfen tussen de kwallen en beestjes die jeuken, dan tussen de golven. Eén kwal heeft me kunnen bijten, prikte even goed voor 5 min, maar erna was het ook weer over. Ik hoefde er dus niet overheen te pissen. De beestjes in het water die voor jeuk zorgde, waren irritanter.
Terug gekomen in het hostel, de mensen van de kanotrip teruggebeld. Zij hadden mijn voicemail ingesproken en uiteindelijk vertelde ze me dat we nog niet het nationaal park in mochten. Nu heb ik mijn trip met een dag verplaatst, in plaats van dinsdag wordt het hopelijk nu woensdag. Gelijk erna ook maar meteen mijn nachten in dit hostel bijgeboekt.
Nu zit ik op de bank in het hostel voor de tv, mijn verhaal van gister en vandaag te typen. De bedoeling is om vanavond met zijn allen te gaan bbq en rond half 5 hiervoor boodschappen te gaan doen. Ik heb Hannah en Melanie ook maar gelijk uitgenodigd, dus het beloofd weer een gezellige avond te worden.
Helaas zonder Hannah en Melanie, maar met Matser, Alester, Tom, Toby (Duitse man) met zijn twee zoons, twee Schotse jongens ik rond half 5 boodschappen gedaan voor de bbq. Uiteraard veel te veel vlees, maar het was gezellig. Aan de overkant van het hostel, aan de rand van de rivier, stonden een aantal bbq plaatsen. Helaas moest Tom er alweer vandoor, omdat hij morgen moet werken, maar tot een uurtje of 7 zitten bbq'en. Toby had zelf ook nog vlees en aardappelsalade, dus iedereen zat goed vol aan het eind. Eerst dachten we dat half 5 veel te vroeg zou zijn, maar aangezien het om half 7 hier gewoon pikken donker is en er geen licht was. Was het maar goed dat we zo vroeg gestart waren.
We hadden natuurlijk geen boter of olie gekocht, dus dit betekende aan het eind heel hard schrobben om de plaat enigszins schoon te krijgen. Carl (Schot) en ik hadden schuursponzen gehaald in het hostel en toch nog aardig wat schoon gekregen, terwijl de rest bijscheen met hun mobieltjes.
De rest van de avond was iedereen redelijk uitgeput en hebben we vooral tv zitten kijken en even getafeltennist. Er was een documentaire op tv over een surfbende in Sydney en daar wil je niet tussen zitten haha.
Om 11u alles weer afgesloten, dus ook maar gelijk naar bed gegaan. Ondanks dat we een ventilator in de kamer hebben en het overdag al super warm en zweten is, is het 's avonds in de kamer nog steeds klam.

di 28 feb
Half 9 ging de wekker weer (vind ik een mooie tijd om op te staan: genoeg geslapen en genoeg tijd voor de rest van de dag). Ontbeten en vervolgens gelopen naar een Peter Pan's kantoor voor internet. Helaas was deze niet gratis, maar nog steeds goedkoper dan in het hostel. En aangezien ik alleen maar 50 euro bij me had, heb ik uiteindelijk 45 min op internet kunnen zitten voor 50 cent in plaats van 2 dollar.
Erna doorgelopen naar de supermarkt voor nog wat kleine boodschappen voor morgen. Halverwege de terug weg kwam ik erachter dat het toch ook wel handig was om eten voor vanavond te hebben, dus ik kon weer terug haha.
Nu is het half 12, zit ik zwetend op de bank in het hostel, weer mijn verhaal te typen. Alles is hier zo ‘lay back'. Dit is af en toe heerlijk, maar soms mis ik was actie en uitdaging. Gelukkig ga ik straks weer surfen en morgen mijn kanotrip.
In de middag weer een surfboard gehuurd. Eerst nog even in de zon gelegen, maar het was zo warm dat ik na 10min toch echt het water in moest. De golven waren eigenlijk iets te hoog voor mij nu en er waren teveel surfen in het water. Eén keer gestaan en maar 4 keer gebeten door een kwal in een uur tijd, dus het kon niet beter.
Erna heerlijk in de zon een nieuw boek liggen lezen, genaamd: Voetbal voor volwassen - Johan Derksen. Vond het in de kast van het hostel en het leek me wel een grappig boek. Eentje vol met verhalen geschreven op de cynische/humoristische manier van Johan.
Rond half 3 wilde ik eigenlijk weer terug gaan, maar kon het toch niet laten om toch nog even het water in te gaan. De golven waren nu wat later en het ging opeens zo super lekker (kon twee keer een golf helemaal uitrijden). Toch maar goed dat ik nog even het water ingegaan was (het gevoel dat je staat voordat de golf breekt en dan ineens vaart maakt en naar beneden schiet, is héérlijk). Tussendoor probeerde Sarah en Adele me te vinden op het strand (zij zitten in Noosa tot morgen, maar in een ander hostel), maar ze waren niet echt actief genoeg om hun best te doen mij te vinden had ik het idee.
Rond half 4 was ik weer terug. Meteen gebeld of de kanotrip nog steeds doorgaat en dat gaat hij. Vervolgens mijn trip naar ‘Fraser Island' bevestigd en de Global Gossip gebeld, omdat ik vanochtend via internet mijn telefoon had opgewaardeerd, maar blijkbaar was dit niet goed gegaan.
De rest van de middag een potje tafeltennis gespeeld met Ruben (Ned) en Matser. Aangezien we nog wat vlees overhadden van gisteravond werd dit maar gelijk ons avondeten. Ik had dan wel pasta en boontjes gekocht, maar kan dit nu mooi over 3 dagen eten.
Weer een luie avond als gevolg. Lang blijven zitten na het eten (vooral omdat het pas 6u was) en de rest van de avond voor de tv gehangen. Ervoor nog wel mijn tas ingepakt voor morgen. Je mag maar heel weinig meenemen, dus ik heb mijn rugzak voor morgen en een coolback met eten, prop vol zitten. Tijdens het inpakken kwam ik erachter dat mijn andere kamergenoot ook gaat morgen, dus ik ken in ieder geval al 1 iemand.
Nu is het bijna 10u en ga ik zo maar slapen. Voor de tv hangen is ook niet alles en ben eigenlijk best moe. Daarnaast wordt ik morgen om kwart voor 8 opgehaald, dus uitslapen zit er niet in morgenvroeg.

woe 29 feb
Hoe dom kan je zijn! Om 10u gisteravond kwam ik er ineens achter dat ik niet op zondag 2 maart vertrek, maar op vrijdag 2 maart. De dag waarop ik terug kom van de kanotour en geen idee hoe laat.
Om kwart voor 7 had ik de wekker gezet en ben meteen naar de receptie gelopen, na eerst een snelle douche. Mijn probleem voorgelegd en ze konden mij ook niet echt verder helpen, behalve me het geld terug te geven van de 2 extra nachten die ik geboekt had, die ik helemaal niet verblijf dus (aardig van ze). Toen toch maar mijn brood gesmeerd en me klaargemaakt voor de trip, misschien kon ik nog iets omzetten van de 3-daagse trip, naar een dagtrip. Rond half 8 vertelde de vrouw achter de receptie, tot grote opluchting, dat ik rond 11u alweer terug zou zijn op vrijdag en genoeg tijd had om mijn bus van half 4 te halen.
Iets later dan de bedoeling, werden we rond kwart over 8 opgehaald door een klein busje. Samen met John en Genevieve vertrokken we vanuit de YHA naar Noosaville, waar we op de boot werden gezet en de rest van de groep ontmoette. Dit keer waren we met zijn 10'en: Genevieve (Ame), John (Eng), Alec (Sch), Noah (Dui), Jutta (Dui), Susan (Dui),Marco (Dui), Emer (Ire) en Laura (Ire). Een super gezellige groep, kan ik nu wel zeggen achteraf. En Noah dacht dat ik uit Scandinavië kwam. Vond ik wel grappig om te horen en komt waarschijnlijk door mijn blonde haar nu.
Als eerste moest iedereen zijn spullen in een waterdichte ton doen en al het voedsel in een esky met ijs. John en ik deelde deze trip alles met zijn 2'en.
Vervolgens op de boot voor ongeveer 14km naar het beginpunt van de Everglades. Onderweg kwamen we langs een resort van een rijke man (naam vergeten), waar je 21.000 dollar per nacht kan betalen voor 30 personen. Hier komen mensen zoals Bono en Madonna. En ons werd uitgelegd hoe we alles moesten gebruiken. Per tweetal kreeg je een tent, kan met drinkwater, kooktoestel en pannen-/bordenset.
Ik denk dat we rond 10u aangekomen waren bij ons beginpunt: Kinaba Information Centre. Eerst showde Trevor (de kapitein) ons kort waar we heen moesten en wat we konden doen vandaag en de komende dagen. Om erna met zijn allen onze spullen op de steiger te zetten en vervolgens onder het houten gebouw onze kano's te pakken. Vervolgens terug peddelen naar de steiger en daar alles in de kano laden (John en ik zaten in een kano).
Nu kon onze trip pas echt beginnen. De everglades is een groot gebied van ongeveer 10.000 hectare ‘wetlands'. Het ligt in ‘Cooloola National Park' en alleen in Florida heb je dus hetzelfde (denk maar aan de James Bond film, waarbij je de achtervolging met de boot met propellers over het water hebt). Hierbij moet je denken aan een grote rivier die kronkelend door het landschap van bomen gaat en waarbij je soms stilstaand water hebt en een perfecte weerspiegeling van het landschap in het water hebt.
Trevor had ons vertel om eerst naar ‘Kin Kin Creek' te peddelen (aangezien we toch de hele dag hadden). Dit was ongeveer een tocht van 2u heen en 1,5u terug. Aan het einde was een brug en daar konden we omdraaien en voor de rest was het een prachtige tocht over het water in de brandende zon.
Vervolgens gingen we op weg naar ons kamp voor de komende 2 dagen: Harrys Hut. Hiervoor moesten we eerst een fantastisch meer oversteken, vol met waterlelies en groene bladeren (super mooi). Aan de overkant hebben we eerst geluncht met zijn allen. Het was inmiddels al rond half 2 en iedereen had behoorlijk honger gekregen van al het peddelen.
Erna was het ongeveer nog 1u naar Harrys Hut. Trevor had ons verteld om niet meteen het eerste kampeerplekje te pakken, maar de 3de met de naam: River access North (hier had je namelijk de toiletten het dichtst bij).
Onderweg weer een fantastische tocht over het water, met alleen maar bomen langs je en af en toe stilstaand water met een super weerspiegeling. Het is eigenlijk nooit dieper dan 1,5m en het water is vies bruin, maar daardoor heb je wel de perfecte weerspiegeling. Op een gegeven moment hupte er zelfs een kangaroo langs de oever voor 5sec met ons mee.
Ik denk dat we rond 4u bij het kamp waren en na zeker te zijn bij de goede steiger aan te leggen, kon iedereen zijn spullen uitladen. Eerst gelijk onze tent opgezet met zijn allen, om erna het water in te springen omdat het zo warm was. Iedereen wilde het niet geloven, maar er waren toch echt waarschuwingsborden voor haaien. Trevor had ons verteld dat er inderdaad haaien kunnen komen, maar de kans is heel klein. Na even getwijfeld te hebben zijn we toch maar het water in gesprongen als afkoeling. Na het zwemmen nog even zitten uitrusten bij de picknicktafels. Ons kamp is eigenlijk gelijk aan het water op een speciaal stukje grond, dat gebruikt wordt om te kamperen. Waarschijnlijk zijn we de enige in de hele Everglades die hier gaan kamperen vannacht.
Het begon al redelijk te schemeren, dus iedereen pakte zijn gaskooktoestel en begon met koken. Het was pasta, noedels of rijst voor iedereen.
Afwassen was al niet meer mogelijk, want het was te donker geworden. Dus de rest van de avond hebben we tot een uurtje of 10 in het donker, met 2 lampen, met zijn allen zitten praten en naar muziek zitten luisteren. Er waren geurkaarsen aangestoken voor tegen de muggen en af en toe kwam er een possum op bezoek om eten van ons te pikken. Op een gegeven moment de lampen uitgedraaid om naar de sterren te kijken en erna naar het gesnurk van Genevieve te luisteren, die al was gaan slapen (ja dames jullie snurken).
Uiteindelijk met de rest, en een lamp in de hand, door het donker naar het toiletgebouw gelopen om tanden te poetsen en zo rond half 11 de tent in te duiken. Op een matras van 1 cm, dus dat wordt lekker vaak wakker worden vannacht.

do 1 mrt
Rond half 9 werd je toch wel echt de tent uitgebrand. Ik was blij met mijn slaapzak die ik kon huren, want het was koud in de nacht. Maar 's ochtends werd je toch echt wel wakker door de zon en alle dierengeluiden om je heen (had wel iets speciaals). Naast het feit dat je 10x wakker werd van de pijn in je lichaam, omdat je letterlijk op de grond lag.
Na het ontbijt, water gepakt uit de rivier en zeepsop erbij gedaan om nu echt af te wassen.
De bedoeling van vandaag was om naar de zandduinen te kanoën en daarheen te wandelen. Na een kort oponthoud door een ‘leguaan' (soort van grote hagedis) en een ‘ranger' die langs kwam (om te controleren of we onze kampeerkaart aan onze tent hadden zitten), zaten we in plaats van 9u om kwart voor 10 weer in de kano's. Voor weer een prachtige peddeltocht, nog verder de Everglades in, richting de zandduinen.
Na ongeveer 1,5 gepeddeld te hebben kwamen we aan bij ‘campsite 3', waar we volgens Trever eruit moesten om vervolgens 6km richting de ‘Sandpatch' (duinen) te lopen. Onderweg kwamen we zelfs een andere kajakker tegen. Bijzonder, want afgezien van een enkele dagtrip door de Everglades, was er helemaal niemand.
Op het heetst van de dag, ruim 1,5u berg op gelopen richting de ‘Sandpatch'. Gezellig met elkaar, maar het was veel en veel te warm. Gelukkig was het uitzicht bovenop GEWELDIG. Eén grote zandvlakte met uitzicht op de oceaan en een gedeelte van de Everglades. Trevor had ons verteld dat je vanaf hier ‘Fraser Island' kon zien liggen, maar helaas konden wij het eiland niet vinden. Na een uurtje veel foto's gemaakt te hebben, in de schaduw gezeten en geluncht te hebben. Konden we weer terug lopen. Gelukkig nu 20min sneller dan de heenweg.
Bij de kano's eerst weer gezwommen en al het zweet eraf. Gepraat met een visser die langs kwam en ook vertelde over eventuele haaien (Bull Sharks), net zoals de ‘ranger'. Om vervolgens weer terug te kanoën naar ons kamp, waar we zo rond 5u weer terug waren.
Gelijk begonnen met koken om in ieder geval klaar te zijn, als het nog licht is. Ook nu weer rijst, met kip en wortels voor mij.
De rest van de avond weer muziek geluisterd en gelachen met zijn allen. En rond 8u zijn we in het donker naar Harrys Hut gelopen. We hadden gehoopt slangen en spinnen te zien onderweg, maar we moesten het dit keer doen met kikkers en possums.
Iedereen was zo op van deze intensieve dag, dat rond 10 iedereen weer lag te slapen.

vrij 1 mrt
Om half 10 moesten we vandaag terug zijn bij het beginpunt, dus om half 7 was iedereen wakker. Kort ontbeten en vervolgens alle tenten afgebroken en onze spullen weer terug gestopt in de waterdichte tonnen en de esky's.
Ik denk dat we rond 8u in de kano zaten en heel rustig terug gepeddeld hebben. Tenminste dat deden John en ik. Onderweg een paar keer gestopt voor een perfecte foto: stilstaand water en de weerspiegeling van de bomen erin. Onderweg niet veel gezegd, maar gewoon genoten van de stilte, het geluid van je kano door het water en de geluiden om je heen.
Om 10 over 9 waren we terug bij het beginpunt. Hier onze spullen weer op de steiger gezet en onze kano's weer ondersteboven onder het gebouw gehangen. Uiteindelijk hebben we ruim een uur op de boot zitten wachten, want die was een beetje laat dit keer. Een nieuwe groep met mensen kwam aan en wij gingen weer terug. De nieuwe groep had 16 mensen en wij maar 10. Iedereen keek elkaar ook echt aan, met de gedachten dat wij het beter voor elkaar hadden met zijn 10'en.
Voordat we weggingen nog een groepsfoto met elkaar gemaakt en facebookadressen uitgewisseld. De terug tocht was eigenlijk heel relaxt. Gelachen met de kapitein (het is trouwens een hele kleine boot, maar hij kan goed hard) en op de stukken waar we zachtjes moesten varen, met zijn allen voorop de neus van de boot gezeten.
Rond kwart over 10 waren we weer terug bij het strand van Noosaville, onze afstapplaats van de boot. Hier al onze spullen uit de tonnen gehaald en terug gereden met het busje naar het hostel. Ons hostel was de eerste en bij de opstapplaats al afscheid genomen van Noah, Marco en Alec, moesten we nu ook de rest gedag zeggen. Ik heb echt 2 super leuke dagen gehad en iedereen had het al over een reünie over 5 jaar. Weer kamperen in de Everglades, onder de naam: awesome possum (Marco's variant).
Het enige waar ik aan kon denken toen ik terug was, was aan een heerlijke lange en schone DOUCHE. En dit heb ik ook voor een half uur gedaan. Nu net heb ik al mijn spullen in mijn backpack gepropt (letterlijk) en zit ik op het balkon op een bank mijn verhaal over de afgelopen dagen te typen. Het eerste wat ik straks in ‘Rainbow Beach' ga doen, is al mijn spullen in de was gooien (want dit is hard nodig).
Rond half 4 werden we weer opgehaald door de Oz-bus voor een rit van 2u naar Rainbow Beach. Voor het eerst met een vrouwelijke buschauffeur. In de bus vooral kennis gemaakt met George en Vetle (Nor). Zij gaan samen met mij ook op zondag naar ‘Fraser Island', dus dat is wel gezellig.
Ik denk dat we rond half 6 in Rainbow Beach waren. Rainbow Beach dankt haar naam aan de verschillende kleuren zand (sommigen zeggen 17) en het ligt aan de ‘Cooloola Coast'. Hier samen met de Noren ingecheckt en toevallig in dezelfde kamer.
De rest van de avond heb ik eerst mijn was gedaan en gekookt. Tenminste na 45min, want er waren maar 3 plekken. Tijdens het koken met Louise (Den) zitten praten, die ook in de bus zat vandaag en die ook zondag naar Fraser gaat (zij dacht dat ik uit Engeland kwam, toch leuk om te horen haha). En hier kwam ik ook één van de Nederlandse meisjes tegen uit mijn hostel in Brisbane (zij stonden toen pannenkoeken te bakken naast ons in de keuken).
Erna met zijn allen de hele avond in het bargedeelte gezeten. Hier kwamen na een tijdje 2 Zwitserse meiden bij zitten, waarmee ik in dezelfde kamer zat in het hostel in Sydney. Super gezellig, want zij kwamen nu vanuit de richting van Cairns. Dus we konden mooi verhalen uitwisselen. Vervolgens kwam Louise weer 2 meiden uit Noorwegen tegen, die zij in Byron Bay had ontmoet: Veronica en Maria. Dus we hadden een erg gezellig tafel en hopelijk kunnen we met deze groep in dezelfde auto op Fraser Island (want dat kunnen we zelf bepalen). Tijdens de avond ook met George een potje tafeltennis, darts en pool gespeeld. Langzamerhand ging iedereen richting bed en rond 11u waren Vetle, George en ik de enige die over waren en besloten maar hetzelfde te doen. Het hostel is trouwens een doorloop van mensen die naar Fraser gaan. Erg gezellig hostel, met zwembad en gedeelte waar je kan zitten met zijn allen. Elke avond is er iets te doen en zo was er vanavond livemuziek.

za 3 mrt
's Nachts een paar keer wakker geworden, want blijkbaar was er 2x een dronken gozer in onze kamer die dacht dat dit zijn kamer was. De deur zat blijkbaar niet heel goed dicht, dus hij kon zo binnen komen. Daarnaast is de matras een geval apart: geen zachte matras, maar meer een samen geplet luchtkussen. En als je ook maar 1mm beweegt kraakt het bed aan alle kanten. Gelukkig raak je er na 4 maanden aan gewend en iedereen had hetzelfde vannacht.
Om kwart voor 8 mijn wekker gezet, want om 8u zou ik met pap en mam gaan skype. Het was inmiddels al weer 2 weken geleden en weer mooi bij kunnen praten. De vakantie was net afgelopen en ze hadden Tom naar Londen gebracht, naar een facking luxe hotel. Leuk om te horen dat ze erna nog in Brugge geweest waren en de rest van de vakantie lekker rustig aan gedaan. Weer even op de hoogte gebracht van al het voetbal- en schaatsnieuws en het trieste nieuws over prins Friso. Ik heb niet altijd de gelegenheid om internet te checken (en wil het ook absoluut niet), maar af en toe kijk ik even snel op nu.nl om een beetje op de hoogte proberen te blijven.
Nu is het inmiddels half 10 geweest en zit ook Vetle tegenover mij met zijn laptop. Ook hij en ik denk iedereen in de kamer, was wakker geworden van de dronken kerel.
De rest van de dag tot half 2 aan het zwembad gelegen met mijn boek en na een tijdje kwamen het Nederlandse meisje en haar vriend erbij. Het was niet heel warm en zon en wolken wisselde elkaar af. Rond half 2 nog een potje pool met Vetle en George gespeeld en om 2u hadden we een ‘safety briefing' voor onze trip naar Fraser. Echt het meest stompzinnige veiligheidsfilmpje ooit gezien, maar de kerel van het hostel zij ook al: het is allemaal onzin, maar het moet van de overheid. Ze lieten je zien dat als je te snel draait met je auto op het zand dat je auto dan kan omvallen en ontploffen. Er kunnen vliegtuigen op het strand landen en je moet uitkijken voor de dingo's (honden). Alles was dikke bullshit, behalve sommige dingen over het rijden op los zand en de dingo's.
Erna werden er groepen gemaakt, gewoon op naam en niet zoals jezelf wou. Dit is puur voor het gemak en morgen kan je hopelijk wisselen. Dat willen we ook graag, want George, Vetle, Louise, Veronica, Maria en ik willen bij elkaar in één auto. Nu zit ik bij 4 Engelsen, 2 Fransen en een Duitser. Super gezellige lui, maar het zijn wel 3 koppels en ze kennen elkaar al een tijdje.
Na de briefing bootschappen gedaan met zijn allen (V,G,V,M,L): eten voor vanavond en drank en wat lekkers voor op Fraser. De rest van het eten is inbegrepen, dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken. Terug gekomen in het hostel hebben George en ik gevoetbald buiten en erna deden twee Duitse meiden mee, die toevallig net terug waren van Fraser. Alles aangehoord en erna nog met één van de twee getafeltennist.
Rond 6u stond ik weer pasta te koken. Helaas zonder melk, want die was zuur geworden. Ondanks dat was me saus toch nog aardig goed te eten en natuurlijk broccoli voor de vitamientjes!
Nu is het half 8, heb ik mijn spullen voor morgen gepakt. Eigenlijk nog meer dan voor mijn 3-daagse kanotrip, maar dat is omdat ze nu iets minder moeilijk doen. Je moet nog steeds ligt reizen, maar ik kan nu bijvoorbeeld mijn immense badhanddoek meenemen.
De rest van de avond weer aan de tafel gezeten met zijn allen. Nu met een Engelse koppel erbij. Ook weer even getafeltennist met George, maar vooral veel gepraat en gelachen. Het Engelse koppel was ook naar N-Z geweest en we hadden het over alle onveilige plekken waar sommige van ons verbleven hadden. Later kwamen Maria en Veronica er ook bij. Zij hadden de buswalk gedaan vandaag, die George, Vetle en ik willen doen als we terug zijn. Super mooie foto's van de zonsondergang gezien en zeker de moeite waard om te gaan.
Nu is het bijna 10u en lig ik in mijn bed. Morgen vroeg op, want we vertrekken al om 8u.

zo 4 mrt
Regen! Regen! Regen!
Om half 7 had ik de wekker gezet. Mijn spullen waren al gepakt, dus ik hoefde alleen nog te douchen en te eten. Om 7u mijn sleutel ingeleverd, mijn backback in de bagageruimte gestald en om half 8 moest iedereen in het bargedeelte klaar zitten. Eerst gingen we met behulp van een checklist al ons voedsel checken. Om vervolgens alle drank en het vlees in een koelbox met ijs te stoppen.
Buiten stonden 4 auto's (4WD) voor ons klaar. Elke auto had 8 mensen in de auto en in de voorste auto zat Mick, onze gids voor deze dagen (deze auto had ook een trailer voor al het voedsel en overige spullen). We moesten eerst kijken of alles compleet was: tenten, kookstel, tafel, waterkan en potten/pannen/borden/bestek. Erna nog een rondje om de auto gelopen om te kijken of er niks kapot was, waarvoor wij dan niet aansprakelijk zijn. Toen iedereen klaar was, konden alle tassen in de auto's en alle spullen (voedsel en kampeerspullen) in de trailer.
Ik denk dat we rond half 9 klaar waren voor onze ‘Roadtrip' naar Fraser Island. Fraser is één van de grootste zandeilanden van de wereld. Je mag niet zwemmen in de zee, vanwege de haaien en kwallen en staat bekend om zijn irritante steekvliegen.
In het begin had ik het gevoel dat ik graag bij Vetle en George in de auto had willen zitten, ruilen kon altijd nog, maar ben blij dat ik in deze auto gebleven ben: Kat&Johnny (Eng), Matt&Jem (Eng), Cloe&Marvin (Fra), Christian (Ger). De 4 Engelse waren eigenlijk een soort van moderne hippies/festivalgangers. We hadden vooral veel rockmuziek in de auto, een jointje werd er wel gerookt elke dag en super maffe filmpjes werden er van elkaar gemaakt. De Fransen waren grappig, maar met de Duitser had ik niet zo veel (beetje aparte gozer). Maar met de Engelse had ik een super leuke auto.
Eerst reden we over een verharde weg naar het punt van de ferry naar Fraser Island. Dit was eigenlijk gewoon op het strand en de overtocht duurde maar 10 min. Op de ferry kwam ik Jutta en Marco ook weer tegen. Zij deden dezelfde tour, maar met een andere groep. Eigenlijk bij elke stop kwam je elkaar wel weer tegen, omdat iedereen ongeveer hetzelfde doet voor de komende 3 dagen.
Met de muziek in de auto en regen om ons heen, reden we naar onze eerste stop: toiletten. Marvin had het eerste stuk gereden en reed ons ook naar de plek waar we gingen kamperen. Je moet je voorstellen dat het eerste gedeelte over het strand was (hard zand), met duinen en zee aan beide kanten. Het kamp lag net achter de duinen, tussen de bomen (zacht zand) in het strand gedeelte dat ‘Eurong' heet (beetje aan het begin van het eiland). Hier hebben we eerst een zeil gespannen en onder dit zeil geluncht: sandwiches.
Na de lunch zijn we naar onze eerste activiteit gereden: Lake McKenzie. Een super mooi en groot meer, met in het begin fantastisch helder blauw water en het zand is zo fijn dat je er je huid mee kan schrobben en je tanden mee kan poetsen. Helaas was het door de regen minder mooi, maar het mocht de pret niet drukken. We hebben denk ik ruim een uur in het water gezeten en erna werd het te koud en zijn we eruit gegaan.
Volgende stop was een stop in het regenwoud: Central Station. Eerst een mooie en echte hobbelige autorit door het regenwoud (Christian en Kat reden nu). Om erna met de helft van de groep een fantastische korte wandeling door het regenwoud te maken. Helaas regende het nog steeds flink en was het nog mooier geweest met zon, maar we liepen tussen de bomen en langs een klein riviertje.
Iedereen weer nat in de auto en nu op weg naar de bakkerij. Fraser Island is niet zo onbewoond als mensen soms zeggen. Je hebt gewoon kleine plekken/dorpjes waar een resort en wat winkels zijn.
Johnny reed ons vervolgens weer terug naar het kamp, waar we in de regen onze tenten op moesten zetten. Ik sliep helaas met Christian in een tent en we hebben geprobeerd een beetje een droge plek onder een boom te vinden (niet te doen).
Nadat iedereen klaar was zijn we begonnen met koken. Vanavond wilde we rijst met kip en groente maken. Dit duurde echt ruim 1,5u, omdat de wind steeds onze gaspitten uitblies en toen het uiteindelijk klaar was, was het al super donker en alles smaakte helaas erg veel naar zand. Tijdens het eten ook onze eerste dingo's gezien. Ze zijn banger voor jou dan andersom, maar toch kunnen ze een klein kind doden (al eens gebeurd).
Na het eten, iedereen zijn spullen opgeruimd en in de trailer terug gezet (zo kunnen de dingo's niets jatten), onder het zeil zitten drinken, praten en lachen.
Ik denk dat ik rond 10u in mijn tent lag, in een slaapzak op een keiharde grond en plassen water om me heen. Christian's slaapzak was al nat voordat hij hem überhaupt uit zijn zak gepakt had, dus hij ging in de auto slapen vannacht. Voor het slapen nog kort naar het toilet gegaan. Niet dat dit interessant is, maar het toilet is een emmer, met zitje erop en een tentdoek eromheen: te ranzig voor woorden.

ma 5 mrt
Na honderd keer wakker geworden te zijn, was het inmiddels goed licht en ik denk dat iedereen zo rond 7u zijn bed uit was. Ontbeten met cornflakes en witbrood.
Het was inmiddels wel bewolkt, maar gelukkig ook droog. Iedereen had zijn spullen weer ingepakt en klaar gemaakt om te vertrekken. Eerst nog een kort bezoek van een ranger gehad. Zij vraagt elke groep, elke dag, of er iets raars gebeurd is met dingo's of dat mensen ze gezien hebben (vorige maand is er iemand aangevallen). Bij een tent had een dingo geprobeerd onder het zeil te kijken, maar voor de rest niet veel bijzonders.
Nu mocht ik rijden. Echt super tof! Eerst van de kampeerplek (zacht zand), naar het strand (hard zand). Voor een korte rit naar het toiletgebouw. Op zacht zand rijden is echt alsof alle wielen willen slippen (je weet niet welke kant ze soms op gaan) en op hard zand is dit een stuk minder, maar dan rijd je soms ook door stromend water.
Na een toiletstop, bij een 'normaal' toilet, mocht ik weer verder rijden op weg naar ‘Eli Creek'. Een behoorlijk stuk over het strand en vervolgens een stukje het land in om erna weer op het strand uit te komen. Het stuk land in was vooral super om te doen. Omhoog de duinen in en manoeuvrerend langs rotsen, stukken stromend water en heuvels.
‘Eli Creek' is een stromend riviertje, dat een stuk landinwaarts begint en de stroom kan je dan meenemen terug naar de zee. Het water was ontzettend koud, maar wel verfrissend. Onderweg kwam je vooral veel bomen tegen, met af en toe gigantisch grote spinnen.
Na ‘Eli Creek' zijn we doorgereden (nu weer iemand anders) naar ‘Maheno Shipwreck'. Een groot schip dat lang geleden aangespoeld is. Inmiddels helemaal verroest, maar mooi om te zien. Helaas, tenminste vind ik, ben je er op dat moment met 16 auto's. Te toeristisch en een fatsoenlijke foto van jezelf alleen is er niet bij op dat moment.
Rond 12u zijn we doorgereden naar ‘Cathedral Beach'. Achter de duinen lag ook hier weer een groot bebouwd gedeelte, waar we met zijn allen hebben geluncht: wraps en sandwiches. En af en toe kwam er een nieuwsgierige dingo kijken hoe dicht bij hij kon komen voor voedsel. Je mag ze absoluut niet te eten geven, want dan moeten ze worden afgemaakt, omdat ze anders teveel menselijk worden. En achter het toiletgebouw zaten een paar mooie grote spinnen.
Nu hadden we een lange rit over het strand voor de boeg, op weg naar: Champagne Pools. Af en toe zag je zelfs wat blauwe lucht tevoorschijn komen en de golven waren immens in het water. Fraser Island zou één van de beste surfplekken van Australië kunnen zijn, maar helaas mag het niet.
De Champagne Pools zijn eigenlijk een paar plekken, gevuld met water, die net achter de rotsen van de zee liggen. Als het hoog water is, schuimt het water van de golven over de rotsen de pools in.
Hier hebben we weer een uurtje op de rotsen gezeten, gezocht naar kleine ‘finding nemo's' en geprobeerd in het ijskoude zeewater te zwemmen.
Inmiddels hadden we gehoord dat er een cycloon was rond de ‘Whitsundays'. Voor sommige de volgende bestemming, dus nu maar hopen op het beste.
‘Indian Head' is een stukje eiland dat wat verder het water insteekt. Hier zijn we naar boven geklommen voor een geweldig uitzicht op de punt. Beneden in de zee zag je heel af en toe een schildpad ademhalen boven water en voor de rest had je uitzicht op de oceaan en het strand aan beide kanten van de rots. Ook een mooie plek voor het maken van een groepsfoto. En ook nu was het nog steeds droog.
Omdat er in de groep van Mick nog niemand gereden had (Mick rijdt zelf), werden er wat mensen gewisseld met auto's. Zo kregen wij een Duitse meisje, Laura, die voor ons ging rijden. Een complete ramp en we dachten echt dat we dood gingen. Na eerst vastgezeten te hebben in het zand, hadden we haar uitgelegd dat ze niet door het opkomend zeewater moest rijden. Ten eerste zie je niks en ten tweede je auto in onstuurbaar. Wat doet ze: de eerste stroom opkomende zeewater rijdt ze vol doorheen, waardoor Matt en ik een volle laag zeewater door onze ramen naar binnen kregen (en bedankt!). Vervolgens moesten we een heuvel op en reed mevrouw met veel en veel te weinig power de bult op, waar we echt het gevoel hadden er weer achteruit af te vallen.
Aangekomen bij ‘Cathedral Beach'en bijgekomen van onze tocht, konden we de trailer weer aan Mick's auto maken. Deze hadden we na de lunch namelijk achtergelaten.
Vervolgens zijn we weer terug gereden naar ‘Eli Creek', om het zout van de ‘Champagne Pools' en voor ons van de auto rit, eraf te spoelen. Hier weer ons mee laten nemen door de stroom en weer onderweg in de auto liep er zelfs een dingo een stukje met ons mee. Gelukkig hadden we ervoor gezorgd dat Marvin nu terug reed naar het kamp, dus we waren in ieder geval weer veilig.
Toen we terug kwamen in het kamp, hadden de rangers een brief aan de tent gehangen met de tekst die er op neerkwam dat we het kamp moesten verlaten, omdat er morgen tussen 12u en 3u in de middag een cycloon het eiland gaat treffen. Mick ging uitzoeken wat er aan de hand was en wij gingen koken: aardappels, vlees en omelet. Mick was inmiddels terug gekomen met het nieuws dat niemand wat wist, maar we gewoon konden blijven. Mat, Kat, Jem, Johnny, CLoe en Marvin hadden er voor gekozen om niet meer in het kamp te slapen vannacht, maar in het resort (comfort). Het eten was pas half af, dus met wat aardappels in een schaaltje zijn ze de auto ingestapt en konden Christian en ik het eten verder afmaken voor ons 2'en.
De rest van de avond vooral met Maria, Veronica, Louise, Vetle en George in hun auto gezeten. Muziek aan en veel gelachen en domme foto's gemaakt.
Rond 11u lag ik uiteindelijk in mijn bed. Mick had een nieuw zeil gespannen en bijna iedereen had zijn/haar tent eronder gezet. Geen regen meer vannacht, alleen maar een beetje harde wind.

di 6 mrt
Rond 7u het bed weer uit en na een heel kort bakje cornflakes begonnen met afbouwen. De rest was inmiddels terug van het resort, goeie nacht gehad met een normaal bed en een warme douche. Iedereen al zijn tenten afgebroken en na een 2de kort ontbijt had iedereen uiteindelijk alles ingepakt en weer in de trailer zitten.
Onze enige echte stop voor vandaag was bij ‘Lake Wabby'. Een looptocht van 45min door het bos om uiteindelijk op een grote duin uit te komen, waar aan de andere kant (een stuk lager) een heel mooi meer lag. In dit meer zwommen vissen en zat tiethreeolie (geen idee hoe je het schrijft), dus goed voor je huid. Hier een half uur gezwommen en erna via een voor een gedeelte andere weg terug gelopen naar de auto's. Hier een uur gewacht op Christian en twee Duitse meiden, omdat ze zo dom waren om de verkeerde weg terug te nemen. Inmiddels was de zon goed doorgekomen en hadden we voor een groot gedeelte blauwe lucht. Een cycloon was dus dikke vette bullshit.
Na het meer doorgereden naar de bakkerij om te lunchen in het gras, om vervolgens terug te rijden naar het punt waar de ferry ons op komt halen. Iedereen had het er van te voren over dat je helemaal gek zou worden van de vliegen op het eiland. Maar ik denk dat we door het slechte weer, mazzel hebben gehad. Ik was toevallig in het allerlaatste uur, voor het eerst gestoken.
Om 2u zaten we weer op de ferry. Aan de kant van Fraser (links) zag je zon en blauwe lucht en aan de rechterkant donkere lucht en regen. We gingen dus precies de verkeerde kant op.
Terug op de verharde weg en terug op weg naar het hostel. Eerst nog de auto's volgetankt en gestopt bij het bedrijf dat voor alle auto's zorgt. Hier hebben we de auto's geprobeerd zandvrij te maken, alle koelboxen en kookgerei gewassen en alle tenten en slaapzakken weer ingeleverd.
Uiteindelijk konden we dan eindelijk terug rijden naar het hostel. Geprobeerd om samen met Vetle en George op een kamer te zitten. Dit is ook gelukt, maar doordat het meisje van de receptie niet al te slim was, moesten we na 10min van kamer wisselen (ze had teveel mensen in een kamer geboekt). Uiteindelijk zit ik nu ook met mijn eigen auto en samen met George en Vetle in één kamer, erg gezellig. Bij het inchecken hoorde we ook het nieuws over de overstromingen rond Brisbane. Tot nu toe rijden er alleen nog maar een paar bussen richting het noorden en niet meer richting het zuiden.
De rest van de middag met zijn allen aan een tafel gezeten en wat gedronken. In de kamer kort gekeken naar de film die Matt gemaakt had en een heerlijke douche genomen. Eten besteld in het hostel: cheese burger met frietjes. En de rest van de avond zitten kaarten en super lang staan tafeltennissen met George. Ik was erg moe, maar uiteindelijk lag ik pas om 12u in mijn bed.

Zoë open32

Hoi Jip! Wat een super verhaal weer! Voor anges water heb ik een tip: je moet daar de Scooteroo doen! Dat is echt een van de leukste dingen die ik daar heb gedaan haha! Heel veel plezier nog! Groetjes Zoë

Tahnee

Hee lieve neef,

Jeetje wat een verhalen zeg :) Gelukkig is het niet zo druk op m'n werk dus heb ik de tijd! (we hebben gister een tablet besteld, dus kan voortaan ook thuis alles op de bank lezen :)).
Wat heb je toch weer veel meegemaakt zeg, echt vet die 4WD, ik heb dat ook gedaan in Darwin, maar wij mochten helaas niet zelf rijden. Als je de Oostkust nou zoveel feesten vindt en minder ziet van de natuur zou ik doorreizen naar Darwin.. Maar vanaf waar vlieg je naar Thailand? Kost natuurlijk ook weer extra.
Hier alles prima, had ik nou al verteld van Egypte? was niet heel boeiend hoor, weer viel beetje tegen maar wel heerlijk gelezen, spelletjes gedaan en gedoken, dat was wel echt vet.
Over anderhalve week weer een weekend naar Tess en met Pasen gaan we naar Rogier z'n zus in Wales dus leuke dingen in het vooruitzicht :)
En augustus september hebben we allebei 3 weken vrij en dan hopen we een mooie reis naar Cuba te gaan maken :D.
Nou ik ga weer ff door hier, we mailen gauw weer!

Kus

Oma

Hallo Jip,

Heb echt 3kwartier zitten lezen en meegnoten van de verhalen die je zo goed beschrijft. Leuk ook dat je met sommige lotgenoten goede tips krijgt over je reis naar Thailand.
Hoop dat jullie niet teveel last van de overstromingen hebben.

Liefs en knuffel

Jip

Lieve broer!!
Wat een verschil toch met het dagelijkse leven hier en wat jij allemaal meemaakt!!

Super verhalen, fijn van die spinnen :P!
Ik mail je vanaaf of morgen ff!

Dikke kus!

Bor clawez

Mooi verhaal weer. Beetje sportiever dan wij gedaan hebben, maar vaak wel herkenbaar. Gr Bor

Jacklien

Poeh poeh, wat een verhalen. Ben op de helft, maar heb zo weer college dus lees het vnv af. Ja er zijn ook mensen die gewoon moeten werken ;).

Maar wat een avonturen zeg! Ben stiekem, nou ja gewoon openlijk enorm jaloers! Zeker nu ik ook even van het reizigersleven heb mogen proeven...

Maar geniet er nog van, want voor je het weet ben je alweer terug in ons 'saaie' platte koude kikkerlandje.

xx

Léonie

Hey Jippie, wat een mooie verhalen weer!
Volgens mij ben je letterlijk wezen survivallen, echt super gaaf! Mooi dat van die weerspiegelingen in het water, kun je volgens mij hele mooi foto's van maken! Fijn dat je zoveel tips hebt gekregen voor Thailand! Enne, volgens mij hoef jij geen pasta meer als je weer terug bent... Maar je bent wel 'gezondheids bewust' bezig met die vitamientjes van je hahahahahaha. Ik ben trots ;-)
Liefs

Ingrid de Weert

Hallo Jip, Wat een geweldige verhalen! Wens je nog een heel fijne reis.

Samira

Hey Jip, wat een enorme verhalen. Leuk dat je alles zo gedetailleerd schrijft. Heerlijk om terug te lezen als je straks terug bent (ik heb er spijt van dat ik geen dagboek bijhield). Super wat je allemaal meemaakt! Ik krijg er ook weer echt reiskriebels van als ik het lees.
take care!